dc.contributor.advisor | Lien, Nadie Hvesser. | |
dc.contributor.author | Grønseth, Marte. | |
dc.date.accessioned | 2021-09-28T18:46:10Z | |
dc.date.available | 2021-09-28T18:46:10Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:64790829:17357928 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2785696 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Denne litteraturstudien løfter frem sentrale deler av resiliensteori og berører enkelte prinsipper
tilknyttet sosialpedagogiske perspektiver, vinklet inn mot aktualitet og praksis innenfor det
barnevernsfaglige feltet. Oppgavens tittel er Resiliensfokusert arbeid med sårbare barn og
unge i en sosialpedagogisk kontekst. Problemstillingen som søkes besvart er følgende:
Hvordan kan barnevernspedagoger fremme resiliens hos utsatte barn og unge i skolen?
Temaer som utforskes er resiliens, risikotyper, forhold som kan øke barn og unges sårbarhet
ovenfor risiko i utviklingssammenheng, samt faktorer som bidrar til beskyttelse mot negativ
utvikling. I forbindelse med dette diskuteres blant annet barnevernspedagogers rolle og status
i skolen, grunnlaget for og erfaringer med sosialfaglig involvering i skolen, samt mulighetene
for å stimulere til endring og positiv utvikling hos barn og unge som opplever forringende
oppvekstbetingelser, gjennom sosialpedagogisk arbeid. Det foreligger per i dag ingen
lovfesting av sosialfaglige profesjoner i skolen. Myndighetene etterspør allikevel bredere
faglig kompetanse i arbeid med særlig psykososiale skolemiljøer, og ønsker å legge bedre til
rette for tidlig innsats mot negativ utvikling. Det pågår flere offentlige prosjekter og
utredninger relatert til at elever i større grad enn før opplever stress og psykisk press i
skolehverdagen. Forskning på beskyttelsesfaktorer som kan brukes i forebyggende
intervensjoner er foreløpig mangelfull. Dette påvirker graden av målbar nytteverdi i
tilknytning til konkrete resultater av barnevernsfaglig involvering mot negativ utvikling.
Allikevel er det noen områder barnevernspedagoger kan ha nytteverdi på i skolesammenheng,
som kan bidra til resilient tilpasning. Oppgaven konkluderer dog med at vansker med et
implementert faglig samarbeid er et sentralt utviklingspunkt og at begrensninger i dagens
lovverk angående tidlig og flerfaglig innsats leder til uklare roller og status for
barnevernspedagoger i skolen. Dette synes igjen å lede til vanskeligheter med å høste frukter
av kunnskapen barnevernspedagoger potensielt kunne ha bidratt med for vanskeligstilt barn
og ungdom i skolealder. | |
dc.description.abstract | This literature study highlights key parts of resilience theory and touches on certain principles
associated with social pedagogical perspectives, angled towards topicality and practice in the
field of child welfare. The title of the thesis is Resilience-focused work with vulnerable
3
children and young people in a social pedagogical context. The problem that is sought to be
answered is the following: How can child welfare educators promote resilience in vulnerable
children and young people in school? Topics that are explored are resilience, risk types,
conditions that can increase children and young people's vulnerability to risk in a
developmental context, as well as factors that contribute to protection against negative
development. In connection with this, the role and status of child welfare educators in the
school, the basis for and experiences with social professional involvement in the school are
discussed, as well as the opportunities to stimulate change and positive development in
children and young people who experience deteriorating upbringing conditions, through social
pedagogical work. As of today, there is no legalization of social studies professions in
schools. The authorities nevertheless demand broader professional competence in work with
especially psychosocial school environments, and want to facilitate early efforts against
negative development. Several public projects and studies are underway related to students
experiencing stress and psychological pressure in everyday school life to a greater extent than
before. Research on protective factors that can be used in preventive interventions is currently
lacking. This affects the degree of measurable utility value in connection with concrete results
of child welfare professional involvement against negative development. Nevertheless, there
are some areas in which child welfare educators can be useful in a school context, which can
contribute to resilient adaptation. However, the thesis concludes that difficulties with an
implemented professional collaboration are a key development point and that limitations in
current legislation regarding early and multidisciplinary efforts lead to unclear roles and status
for child welfare educators in schools. This in turn seems to lead to difficulties in reaping the
benefits of the knowledge child welfare educators could potentially have contributed to
disadvantaged children and young people of school age. | |
dc.language | | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Resiliensfokusert arbeid med sårbare
barn og unge i en sosialpedagogisk
kontekst / | |
dc.type | Bachelor thesis | |