Resiliensfokusert arbeid med sårbare barn og unge i en sosialpedagogisk kontekst /
Bachelor thesis
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1437]
Description
Full text not available
Abstract
Denne litteraturstudien løfter frem sentrale deler av resiliensteori og berører enkelte prinsippertilknyttet sosialpedagogiske perspektiver, vinklet inn mot aktualitet og praksis innenfor detbarnevernsfaglige feltet. Oppgavens tittel er Resiliensfokusert arbeid med sårbare barn ogunge i en sosialpedagogisk kontekst. Problemstillingen som søkes besvart er følgende:Hvordan kan barnevernspedagoger fremme resiliens hos utsatte barn og unge i skolen?Temaer som utforskes er resiliens, risikotyper, forhold som kan øke barn og unges sårbarhetovenfor risiko i utviklingssammenheng, samt faktorer som bidrar til beskyttelse mot negativutvikling. I forbindelse med dette diskuteres blant annet barnevernspedagogers rolle og statusi skolen, grunnlaget for og erfaringer med sosialfaglig involvering i skolen, samt mulighetenefor å stimulere til endring og positiv utvikling hos barn og unge som opplever forringendeoppvekstbetingelser, gjennom sosialpedagogisk arbeid. Det foreligger per i dag ingenlovfesting av sosialfaglige profesjoner i skolen. Myndighetene etterspør allikevel brederefaglig kompetanse i arbeid med særlig psykososiale skolemiljøer, og ønsker å legge bedre tilrette for tidlig innsats mot negativ utvikling. Det pågår flere offentlige prosjekter ogutredninger relatert til at elever i større grad enn før opplever stress og psykisk press iskolehverdagen. Forskning på beskyttelsesfaktorer som kan brukes i forebyggendeintervensjoner er foreløpig mangelfull. Dette påvirker graden av målbar nytteverdi itilknytning til konkrete resultater av barnevernsfaglig involvering mot negativ utvikling.Allikevel er det noen områder barnevernspedagoger kan ha nytteverdi på i skolesammenheng,som kan bidra til resilient tilpasning. Oppgaven konkluderer dog med at vansker med etimplementert faglig samarbeid er et sentralt utviklingspunkt og at begrensninger i dagenslovverk angående tidlig og flerfaglig innsats leder til uklare roller og status forbarnevernspedagoger i skolen. Dette synes igjen å lede til vanskeligheter med å høste frukterav kunnskapen barnevernspedagoger potensielt kunne ha bidratt med for vanskeligstilt barnog ungdom i skolealder. This literature study highlights key parts of resilience theory and touches on certain principlesassociated with social pedagogical perspectives, angled towards topicality and practice in thefield of child welfare. The title of the thesis is Resilience-focused work with vulnerable3children and young people in a social pedagogical context. The problem that is sought to beanswered is the following: How can child welfare educators promote resilience in vulnerablechildren and young people in school? Topics that are explored are resilience, risk types,conditions that can increase children and young people's vulnerability to risk in adevelopmental context, as well as factors that contribute to protection against negativedevelopment. In connection with this, the role and status of child welfare educators in theschool, the basis for and experiences with social professional involvement in the school arediscussed, as well as the opportunities to stimulate change and positive development inchildren and young people who experience deteriorating upbringing conditions, through socialpedagogical work. As of today, there is no legalization of social studies professions inschools. The authorities nevertheless demand broader professional competence in work withespecially psychosocial school environments, and want to facilitate early efforts againstnegative development. Several public projects and studies are underway related to studentsexperiencing stress and psychological pressure in everyday school life to a greater extent thanbefore. Research on protective factors that can be used in preventive interventions is currentlylacking. This affects the degree of measurable utility value in connection with concrete resultsof child welfare professional involvement against negative development. Nevertheless, thereare some areas in which child welfare educators can be useful in a school context, which cancontribute to resilient adaptation. However, the thesis concludes that difficulties with animplemented professional collaboration are a key development point and that limitations incurrent legislation regarding early and multidisciplinary efforts lead to unclear roles and statusfor child welfare educators in schools. This in turn seems to lead to difficulties in reaping thebenefits of the knowledge child welfare educators could potentially have contributed todisadvantaged children and young people of school age.