Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRiis-Johansen, Marit Olave
dc.contributor.authorHåheim, Trine Marie
dc.date.accessioned2021-09-28T17:53:23Z
dc.date.available2021-09-28T17:53:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76471345:23052427
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785167
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen belyser problemstillingen «Hvordan nyttiggjør to elever i andreklasse seg av tilgjengelige ressurser i ulike skrivesituasjoner?». Klassen jeg har forsket i er med på FUS-prosjektet. Det er en pågående intervensjonsforskning som ønsker å øke kvaliteten i den tidlige skriveopplæringen, ved å legge fokus på funksjonell skriving i de første skoleår. Jeg har fulgt de to fokuselevene mine gjennom syv skriveoppdrag utlevert av FUS-prosjektet. Studien har et kvalitativt forskningsdesign hvor jeg benytter meg av casestudie som forskningsmetode. I innsamlingen av empiri har jeg benyttet meg av deltakende observasjon, feltnotater og lydopptak. I tillegg har jeg vært i dialog med læreren til elevene og forskerne som har vært der i forbindelse med FUS-prosjektet. Forskningsspørsmålene knyttet til dette prosjektet var som følger: 1) «Hvordan arter skriveforløpene seg for elevene?», og 2) «hvilke ressurser tar elevene i bruk, og på hvilke måter bruker de tilgjengelige ressurser?». Funnene fra denne studien viser at skriveforløpene til de to elevene artet seg veldig ulikt. Her var det både ulike individuelle kognitive faktorer som spilte inn, i tillegg til ulike sosiale ytre faktorer som spilte inn på skriveprosessen deres. Gjennom kodingen av datamaterialet oppstod det tre kategorier for de ressursene som ble benyttet. Disse kategoriene var kunnskapskilder, materielle ressurser og ressurspersoner. Analysen av hvordan elevene benyttet seg av disse ressursene viste tydelige forskjeller mellom elevene. Det som fungerte som en god ressurs for den ene eleven, fungerte ikke like godt for den andre eleven og motsatt. Her kom det frem at elevene benyttet seg av de tilgjengelige ressursene i varierende grad.
dc.description.abstractThis thesis sheds light on the following question "How do two second grade students make use of available resources in different writing situations?". The class I have researched is part of a research project called the FUS-project. This is an ongoing intervention research that seeks to increase the quality of early writing education, by focusing on functional writing in the first school years. I have followed my two focus students through seven writing assignments handed out by the FUS-project. The study has a qualitative research design where I use a case study as a research method. In the collection of empirical data, I have used participatory observation, field notes and sound recordings. In addition, I have been in dialogue with the teacher of the students and researchers who have been in the classroom in connection with the FUSproject. The research questions in this project were: 1) "How do the writing processes unfold for the students?" and 2) "what available resources do the students use, and in what ways do they use the available resources?". The findings from this study show that the writing processes of the two students unfolded quite differently. Here, there were both different individual cognitive factors that came into play, in addition to various social external factors that came into play in their writing process. Through the coding of the data material, three categories emerged for the resources used. These categories were sources of knowledge, material resources and resource persons. The analysis of how the students used these resources showed clear differences between the students. What worked as a valuable resource for one student, did not work as well for the other student and vice versa. At this point it emerged that the students made use of the available resources to varying degrees.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDet e lettere hvis du gjør det
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel