dc.contributor.advisor | Riis-Johansen, Marit Olave | |
dc.contributor.author | Håheim, Trine Marie | |
dc.date.accessioned | 2021-09-28T17:53:23Z | |
dc.date.available | 2021-09-28T17:53:23Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:76471345:23052427 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2785167 | |
dc.description.abstract | Denne masteravhandlingen belyser problemstillingen «Hvordan nyttiggjør to elever i
andreklasse seg av tilgjengelige ressurser i ulike skrivesituasjoner?». Klassen jeg har
forsket i er med på FUS-prosjektet. Det er en pågående intervensjonsforskning som
ønsker å øke kvaliteten i den tidlige skriveopplæringen, ved å legge fokus på funksjonell
skriving i de første skoleår. Jeg har fulgt de to fokuselevene mine gjennom syv
skriveoppdrag utlevert av FUS-prosjektet.
Studien har et kvalitativt forskningsdesign hvor jeg benytter meg av casestudie som
forskningsmetode. I innsamlingen av empiri har jeg benyttet meg av deltakende
observasjon, feltnotater og lydopptak. I tillegg har jeg vært i dialog med læreren til
elevene og forskerne som har vært der i forbindelse med FUS-prosjektet.
Forskningsspørsmålene knyttet til dette prosjektet var som følger: 1) «Hvordan arter
skriveforløpene seg for elevene?», og 2) «hvilke ressurser tar elevene i bruk, og på
hvilke måter bruker de tilgjengelige ressurser?». Funnene fra denne studien viser at
skriveforløpene til de to elevene artet seg veldig ulikt. Her var det både ulike individuelle
kognitive faktorer som spilte inn, i tillegg til ulike sosiale ytre faktorer som spilte inn på
skriveprosessen deres. Gjennom kodingen av datamaterialet oppstod det tre kategorier
for de ressursene som ble benyttet. Disse kategoriene var kunnskapskilder, materielle
ressurser og ressurspersoner. Analysen av hvordan elevene benyttet seg av disse
ressursene viste tydelige forskjeller mellom elevene. Det som fungerte som en god
ressurs for den ene eleven, fungerte ikke like godt for den andre eleven og motsatt. Her
kom det frem at elevene benyttet seg av de tilgjengelige ressursene i varierende grad. | |
dc.description.abstract | This thesis sheds light on the following question "How do two second grade students
make use of available resources in different writing situations?". The class I have
researched is part of a research project called the FUS-project. This is an ongoing
intervention research that seeks to increase the quality of early writing education, by
focusing on functional writing in the first school years. I have followed my two focus
students through seven writing assignments handed out by the FUS-project.
The study has a qualitative research design where I use a case study as a research
method. In the collection of empirical data, I have used participatory observation, field
notes and sound recordings. In addition, I have been in dialogue with the teacher of the
students and researchers who have been in the classroom in connection with the FUSproject.
The research questions in this project were: 1) "How do the writing processes unfold for
the students?" and 2) "what available resources do the students use, and in what ways
do they use the available resources?". The findings from this study show that the writing
processes of the two students unfolded quite differently. Here, there were both different
individual cognitive factors that came into play, in addition to various social external
factors that came into play in their writing process. Through the coding of the data
material, three categories emerged for the resources used. These categories were
sources of knowledge, material resources and resource persons. The analysis of how the
students used these resources showed clear differences between the students. What
worked as a valuable resource for one student, did not work as well for the other student
and vice versa. At this point it emerged that the students made use of the available
resources to varying degrees. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Det e lettere hvis du gjør det | |
dc.type | Master thesis | |