Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSaksvik-Raanes, Gunnhild
dc.contributor.authorSchjølberg, Anna
dc.date.accessioned2021-09-28T17:50:59Z
dc.date.available2021-09-28T17:50:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76471160:52549214
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785104
dc.description.abstractDenne masteroppgaven studerer elevers strategier i møte med tallforståelsesoppgaver. Hensikten med å studere dette er å finne ut hvilke strategier elevene benytter, og hvilken tallforståelse som kommer frem gjennom de ulike strategiene. Dette er for å kunne hjelpe elevene til å utvikle sin tallforståelse og ha en forståelse for hvordan elevene tenker i møte med oppgaver innenfor tallforståelse. Studien belyser følgene forskningsspørsmål: «Hvilke strategier viser elever på 1. trinn i arbeid med tallforståelsesoppgaver som fokuserer på subitisering og aritmetisk kompetanse?» Datamaterialet har blitt samlet inn gjennom intervjuer med 19 elever på første trinn. Under intervjuene ble det tatt videoopptak og skrevet ned feltnotater. I intervjuet fikk elevene arbeide med 26 oppgaver på skjerm. Av disse oppgavene var elleve subitiseringsoppgaver. De resterende 15 oppgavene var aritmetisk kompetanse oppgaver. Elevene ble tatt ut en om gangen for å se på hvilken strategi hver enkelt elev benyttet seg av. Av de 19 elevene som ble intervjuet, ble elleve intervjuer analysert. Elevene ble valgt ut ifra hvor stor grad de kunne sette ord på sin strategibruk. For å analysere datamaterialet ble det benyttet en tematisk analyse hvor målet var å få en oversikt over strategiene elevene benyttet i oppgavene. Jeg benyttet meg av induktiv koding for å kunne kode alle strategier som jeg oppdager at elevene brukte, og dermed ikke overse noen på grunn av et rammeverk. Resultatene fra studien viser at elevene bruker ulike strategier i møte med tallforståelsesoppgaver som fokuserer på subitisering og aritmetisk kompetanse. Av de ulike strategiene, benytter elevene seg mest av tellestrategier, fingre, tallinje og datakonkreter. Tellestrategiene ble ofte benyttet sammen med en av de andre strategiene, og ble på denne måten benyttet flest ganger. Nøkkelord: Tallforståelse, subitisering, aritmetisk kompetanse, strategier og telling
dc.description.abstractThis master’s thesis studies students in first grades strategies when they work with number sense tasks. This study aims to find out what kind of strategies the students use, and which number sense categories that emerge through different strategies. The goal of the study is to discover how students work with numbers sense tasks to better understand and aid their development process. The master’s thesis is based on the following research question: “What kind of strategies do students in the 1st grade show when working with number sense tasks that focus on subitizing and arithmetic competence?” The data material has been collected through interviews. I have interviewed 19 students in 1st grade. Throughout the interviews, it has been taken video recordings and I have also written field notes. In the interviews, each child worked with 26 task on a computer. Eleven of the tasks were about subitizing and 15 of the tasks were about arithmetic competence. Every student was interviewed individually, this was because I wanted to see which strategies each child used without being affected by others. Eleven of the 19 student interviews was analyzed. The eleven students were selected based on to which extent they could explain their strategies verbally. To analyze the data material I used a thematic analyses, where the goal was to get an overview of the students strategies. I used inductive codes. The reason for this was to enable the fining of the strategies the students used without overlooking something because of an established framework. The results of the study shows that the students use different strategies when they work with tasks that focus on subitizing and arithmetic competence. The Students use counting strategies, fingers, number line and data manipulatives. Counting strategies is often used together with one of the other strategies, and is therefore the most used strategies. Key words: Number sense, subitizing, arithmetic competence, strategy and counting
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleJeg må prøve å telle
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel