Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorThorkildsen, Hermund André
dc.contributor.authorStrøm, Kjell
dc.date.accessioned2021-09-28T17:50:00Z
dc.date.available2021-09-28T17:50:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76471160:52638169
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785078
dc.description.abstractMye programvare som brukes i skolen i dag er ikke designet med utgangspunkt i fagenes didaktikk, eller laget i tråd med nyere forskningsbasert undervisningspraksis. Det meste av programvare som er utviklet med tanke på matematikkundervisning er basert på drill og øvelse. Det eksisterer få digitale læringsprogrammer som kan støtte elevenes utvikling av matematiske begreper. Dermed er det meste av programvaren som brukes i matematikkundervisning i dag ikke egnet til å hjelpe elever i matematikkvansker med å overkomme vanskene sine. I denne masterstudien undersøker jeg hvordan elever i matematikkvansker arbeider med digitale oppgaver som er designet med tanke på å støtte elevers begrepsutvikling. Jeg ser på elevenes handlinger i programvaremiljøet og elevenes utsagn som forklarer handlingene deres som uttrykk for deres matematiske tenkning. Dermed er forskjellige løsningsstrategier uttrykk for forskjellige måter å resonnere matematisk. Ved å studere løsningsstrategiene som elever bruker i arbeidet med de digitale oppgavene, ønsker jeg å bidra til forskning på hvordan elever arbeider med digitale oppgaver og hvilken matematisk tenkning som kan tenkes å ligge til grunn for elevenes valg av løsningsstrategi. Jeg stiller forskningsspørsmålet «Hvilke løsningsstrategier bruker elever i matematikkvansker i arbeid med spillet NumberBeads?». Studien er gjennomført som en kvalitativ studie der utvalget består av 3 elever i matematikkvansker på 4. trinn ved en skole i Trondheim. Elevene ble filmet i sitt arbeid med digitale oppgaver i spillet NumberBeads. Underveis i elevenes arbeid gjennomførte jeg et ustrukturert, samtalepreget intervju for å avdekke mer av elevenes tanker og resonnementer omkring løsningsstrategiene deres. Resultatene fra studien viser at det er stor variasjon i hvilke løsningsstrategier elever i matematikkvansker bruker i arbeid med spillet NumberBeads. Ut fra tanken om at ulike strategier bygger på til dels ulik matematisk tenkning viser resultatene også at digitale oppgaver, slik som de blir presentert i NumberBeads, kan invitere elever til å gjøre ulike matematiske resonnementer i sitt arbeid og kan dermed stimulere til utvikling av flere matematiske begreper.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleElevers løsningsstrategier i møte med digitale oppgaver
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel