dc.description.abstract | I denne FoU-oppgaven har jeg belyst problemstillingen «Hva tenker elever på 10. trinn om sin egen politiske deltakelse i valg?». Jeg har denne våren vært i praksis på 10. trinn, og har i den sammenheng samlet inn data fra disse elevene i form av elevtekster basert på spørsmål jeg har utarbeidet. Jeg ønsket i denne oppgaven å finne ut hva de tenker om å delta i valg, hva de argumenterer med, om de har noen motargumenter og om de ville ha brukt stemmeretten ved årets Stortingsvalg om de hadde hatt muligheten.
Jeg har i denne oppgaven sett på hvordan valgordningen er, hvordan aldersgrensen har forandret seg fra 25 år i 1814 til 18 år i dag, og hvordan valgdeltakelsen varierer gjennom livet. I tillegg har jeg sett på de to tidligere forsøkene med senket stemmerettsalder, samt rapporten som ble utarbeidet i etterkant av det første forsøket. Videre har jeg dratt frem argumenter som taler både for og imot, og tre viktige egenskaper når det kommer til valg; kunnskap, interesse/motivasjon og modenhet.
I analysen har jeg trukket inn elevtekstene, og analysert de i lys av relevant teori av egenskapene jeg trakk frem i teorien. Noe av det jeg fant er at 61,9% av elevene hadde brukt en eventuell stemmerett ved årets Stortingsvalg, men at kun 33% av de samme elevene føler de har nok kunnskap for å delta i valg. I tillegg var valgdeltakelsen høyere blant 16- og 17-åringer i forsøket i 2011, enn det var blant de i 20-årsalderen. | |