Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEriksen, Eli-Anne Vongraven
dc.contributor.authorStrøm, Aurora
dc.date.accessioned2021-09-28T17:49:28Z
dc.date.available2021-09-28T17:49:28Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81048048:51183893
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785046
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractJeg ønsket i denne oppgaven å undersøke hvilke typer negative/nedlatende holdninger rettet mot ulike minoriteter KRLE-lærere erfarer fra sine elever, og hvordan KRLE-lærere møter disse holdningene. For å undersøke dette, valgte jeg å gjennomføre tre kvalitative intervju med lærere som enten er eller har vært KRLE-lærere. Mitt teoretiske rammeverk bestod av forskningslitteratur gjort på hvilke handlingsmønstre som har vist seg gunstig i møte med elevers rasistiske holdninger, relevante definisjoner på sentrale begreper, forskningslitteratur på hvordan pressen fremstiller religion og nasjonale undersøkelser gjort av nordmenns holdninger mot jøder og muslimer. Jeg fant ut at alle lærerne hadde erfaringer med negative/nedlatende holdninger mot ulike minoriteter. Elevenes fordommer var for det meste forankret i en persons hudfarge eller religion. Noe annet jeg bet meg merke i, var at alle lærerne handlet ulikt i møte med elevenes fordomsfulle holdninger. Selv om de handlet forskjellig, handlet de fleste lærerne i stor grad i samsvar med hva forsking sier fungerer. Jeg fant også at det var samsvar mellom hvor rustet lærerne var til å møte elevers fordomsfulle holdninger og lærernes utdanning.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKRLE-læreres erfaringer med elevers fordommer mot ulike minoriteter og deres håndtering av disse fordommene.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel