KRLE-læreres erfaringer med elevers fordommer mot ulike minoriteter og deres håndtering av disse fordommene.
Bachelor thesis
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3813]
Description
Full text not available
Abstract
Jeg ønsket i denne oppgaven å undersøke hvilke typer negative/nedlatende holdninger rettet mot ulike minoriteter KRLE-lærere erfarer fra sine elever, og hvordan KRLE-lærere møter disse holdningene. For å undersøke dette, valgte jeg å gjennomføre tre kvalitative intervju med lærere som enten er eller har vært KRLE-lærere. Mitt teoretiske rammeverk bestod av forskningslitteratur gjort på hvilke handlingsmønstre som har vist seg gunstig i møte med elevers rasistiske holdninger, relevante definisjoner på sentrale begreper, forskningslitteratur på hvordan pressen fremstiller religion og nasjonale undersøkelser gjort av nordmenns holdninger mot jøder og muslimer. Jeg fant ut at alle lærerne hadde erfaringer med negative/nedlatende holdninger mot ulike minoriteter. Elevenes fordommer var for det meste forankret i en persons hudfarge eller religion. Noe annet jeg bet meg merke i, var at alle lærerne handlet ulikt i møte med elevenes fordomsfulle holdninger. Selv om de handlet forskjellig, handlet de fleste lærerne i stor grad i samsvar med hva forsking sier fungerer. Jeg fant også at det var samsvar mellom hvor rustet lærerne var til å møte elevers fordomsfulle holdninger og lærernes utdanning.