Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVongraven Eriksen, Eli-Anne.
dc.contributor.authorPoulsen, Oscar.
dc.date.accessioned2021-09-28T17:49:24Z
dc.date.available2021-09-28T17:49:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81048048:51167418
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2785039
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne forsknings- og utviklingsoppgaven har mitt mål vært å undersøke hvordan og i hvilken grad islam fremstilles som en mangfoldig religion gjennom to lærebøker i KRLE for ungdomstrinnet. De aktuelle lærebøkene jeg har valgt ut som analyseobjekt er Horisonter 8 og Under samme himmel 2. Metoden jeg har brukt er en komparativ lærebokanalyse. Her undersøkte jeg kapitlene om islamsk mangfold med en spesiell oppmerksomhet på mangfold som inneholdt eksplisitte formuleringer, samt språklige nyanseringer. Det teoretiske grunnlaget oppgaven baserer seg på er begrepene generalisering og stereotypisering, med litteratur fra Dembra (u.å) og Audun Toft (2017). I tillegg består teoridelen av redegjøring for mangfold i religionsundervisning og i islam, samt ordbruk i lærebøker. Her har jeg i stor grad brukt litteratur skrevet av Bengt-Ove Andreassen (2016), men også litteratur fra Jan Opsal (2005), Ali Chishti (2017) og Herberger og Aschim (2021). Etter å ha drøftet aktuell teori opp mot aktuelle eksempler fra lærebøkene, fant jeg at mangfoldet i islam, i begge lærebøkene, kan sies å fremstilles nyansert og i stor grad mangfoldig.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Hvordan og i hvilken grad fremstilles islam som en mangfoldig religion i KRLE-lærebøker på ungdomstrinnet?»
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel