• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosiale medier i museenes formidlingsarbeid

Elvsås, Stian
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:80062505:34407807.pdf (6.605Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2785026
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [2013]
Abstract
Denne oppgaven tar for seg hvordan museer bruker sosiale medier, som Twitter Instagram og Facebook, til formidling. Innenfor dette ser jeg på hvilke potensialer museer har, hvorfor sosiale medier kan være et viktig digitalt verktøy å ta i bruk, og ikke minst hvordan vi allerede har tatt i bruk slike plattformer tidligere. Det blir et sterkt fokus på forskjellige aspekter sosiale medier bringer i form av muligheter og vansker, og hvordan dette kan forståes i en museumsvirksomhet.

For å finne ut av dette, tok jeg for meg eksempler på forskjellige teorier om sosiale medier og eksempler på bruk av dette fra institusjoner, samt så på hvordan museer forholder seg til sosiale medier i en undersøkelse av Digitization and Diversity sin rapport nr. 5: Digitale handlingsmønstre i kunst- og museumssektoren – om forbrukere, museumsledere og kunstnere. Videre fikk jeg muligheten til å stille Blaafarveværket og Forsvarsmuseet spørsmål om hvordan de forholder seg til sosiale medier, for å kunne få et nærmere bilde på en mer hverdagslig bruk for institusjonene.

Det som ble funnet, var hvor stort dette aspektet for å dele og formidle på sosiale medier er, og hvor generelt krevende en slik oppgave er, og mye går på egen intuisjon. Med dette menes ikke at alt gjøres uten erfaringer eller kunnskap, ved at det er forsket mange aspekter innenfor dette, men ved hvor mange detaljer som spiller en rolle, er det viktig å kunne få satt seg dypere inn i hva faktisk bruk av sosial medier innebærer. Kontakt og kontinuerlig tilstedeværelse ble viktige punkter for å skape engasjement og interesse for institusjonene via sosiale medier, samt det å kunne ha en tone som appellerer mer til den generelle befolkningen enn rent faktabasert innhold.
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit