Ungdommers tanker rundt klimaendringenes påvirkning på eget liv i framtiden, og grunnlaget for disse tankene.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784970Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3819]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I dette studiet har jeg utforsket problemstillingen ”Hvordan tror ungdom at konsekvenser av klimaendringene vil påvirke eget liv i framtiden, og hvilket informasjonsgrunnlag baserer de sin tro på?”. Datamaterialet hentet jeg gjennom en kvalitativ undersøkelse, der jeg gjennomførte en tilfeldig trekning av fire elever fra samme tiendetrinn, som ble informanter for mitt intervju.
Teorien jeg har benyttet meg av består av undersøkelser som er utført av forskere innenfor flere fagfelt. Dette er undersøkelser som tar for seg ungdommers tanker rundt klimadebatten og deres klimaengasjement, ungdommers bruk av sosiale media, samt medias fremstilling av klimarelaterte temaer. I tillegg har jeg inkludert undersøkelser angående læreres tilnærming til undervisning om miljø og klima, og kobler dette opp mot den nye læreplanen fra 2020 for å understreke enkelte poeng for klimaundervisningens plass i skolen.
I studiet mitt kommer det fram at alle informantene har det til felles at de tror på at klimaet er under endring, og at klimaendringene er menneskeskapte. Alle informantene viste seg også å være enige om at de ikke lærer nok om klimaendringene i skoleundervisningen. Utover dette varierer funnene til en viss grad. Instagram står fram som mine informanters hovedkilde til informasjon om klimaendringene. Dette kan se ut til å gjenspeile seg i elevenes kontekstuelle kunnskap om temaet. En hovedtendens hos ungdommene er at de ser ut til å ha en oppfatning om at klimakrisen ikke er særlig reell for oss her i vesten, i forhold til det den er i andre deler av verden. Enda uttrykte to av mine informanter relativt stor bekymring for klimasituasjonens utfordringer for eget liv i fremtiden. De problematiserte flyktningmengden, et snevrere marked for handel, og økte temperaturer. De to andre informantene uttrykte at de ikke tror at klimaendringene vil ha noen særlig virkning på deres liv i framtiden, enda de uttrykte at samfunnet nok vil bli rammet av enkelte konsekvenser av klimaendringene, derav flyktninger.
Mine funn illustrerer varierende kunnskap om klimasituasjonen og varierende grad av bekymring for fremtiden. Enda funnene ikke er representative for en større gruppe ungdommer, kan de si noe om relasjonen mellom informasjon, engasjement og bekymring hos ungdom i klimadebatten.