Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJean Bergane
dc.contributor.authorMoen, Sonja Emilie
dc.date.accessioned2021-09-28T17:48:16Z
dc.date.available2021-09-28T17:48:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81048048:37759646
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784959
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan seksualitet og seksuell orientering kommer til uttrykk i KRLE-læreboka 10 Store Spørsmål. Dette gjør jeg gjennom en diskursanalyse basert på teoribegrepene flerstemmighet, monologisering, hegemoni og makt. Jeg har også foretatt en liten kvantitativ innholdsanalyse av hvor ofte seksuell orientering fremstilles i læreboka. Før analysen og tolkning, legger jeg frem ulik teori (og diskurser) rundt begrepene seksualitet og seksuell orientering. Samt forskning på forholdet mellom seksualitet og religion og seksualitet i skolen. Min konklusjon ble at seksualitet og seksuell orientering kommer til syne gjennom flerstemmighet, men at den liberale diskursen ofte monologiserer og dermed blir den hegemoniske diskursen. I tillegg fant jeg at seksualitet i vid forstand kommer lite til syne i læreboka, og det var derfor er vanskelig å konkludere med hvilken definisjon læreboka tar utgangspunkt i. Synliggjøringen av seksuelle orienteringer derimot, er i tråd med læreplanen fra 2016 som boka er skrevet etter. Fremstillingen av homofili er likevel noe heteronormativt og noe feil fokus på problemer knyttet til det å være homofil. Likevel kan man forstå hvorfor og hvordan læreboka tar opp homofili, fordi det kan bidra til holdningsskapende arbeid. Læreboka ville uansett vært mangelfull dersom den blir brukt i undervisning etter den nye læreplanen fra 2020
dc.description.abstractBeklager
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSeksualitet og seksuell orientering i KRLE-læreboka 10 Store Spørsmål- en diskursanalyse
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel