Seksualitet og seksuell orientering i KRLE-læreboka 10 Store Spørsmål- en diskursanalyse
Bachelor thesis
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3374]
Description
Full text not available
Abstract
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan seksualitet og seksuell orientering kommer til uttrykk i KRLE-læreboka 10 Store Spørsmål. Dette gjør jeg gjennom en diskursanalyse basert på teoribegrepene flerstemmighet, monologisering, hegemoni og makt. Jeg har også foretatt en liten kvantitativ innholdsanalyse av hvor ofte seksuell orientering fremstilles i læreboka. Før analysen og tolkning, legger jeg frem ulik teori (og diskurser) rundt begrepene seksualitet og seksuell orientering. Samt forskning på forholdet mellom seksualitet og religion og seksualitet i skolen. Min konklusjon ble at seksualitet og seksuell orientering kommer til syne gjennom flerstemmighet, men at den liberale diskursen ofte monologiserer og dermed blir den hegemoniske diskursen. I tillegg fant jeg at seksualitet i vid forstand kommer lite til syne i læreboka, og det var derfor er vanskelig å konkludere med hvilken definisjon læreboka tar utgangspunkt i. Synliggjøringen av seksuelle orienteringer derimot, er i tråd med læreplanen fra 2016 som boka er skrevet etter. Fremstillingen av homofili er likevel noe heteronormativt og noe feil fokus på problemer knyttet til det å være homofil. Likevel kan man forstå hvorfor og hvordan læreboka tar opp homofili, fordi det kan bidra til holdningsskapende arbeid. Læreboka ville uansett vært mangelfull dersom den blir brukt i undervisning etter den nye læreplanen fra 2020 Beklager