Show simple item record

dc.contributor.advisorHeggem, Reidun
dc.contributor.authorBorgen, Ingrid
dc.date.accessioned2021-09-28T17:48:09Z
dc.date.available2021-09-28T17:48:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:80062743:45038039
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784950
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg valgt å se på hvordan elevene opplever forskjell på kjønn i skolen. For å besvare denne problemstillingen har jeg tatt for meg ulik teori som biologisk og sosialt kjønn, kjønnsroller og kjønnsstereotypier, sosial kognitiv teori, bordieu og tidligere forskning. Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming til oppgaven, hvor jeg har samlet inn elevtekster i 3 klasse. Jeg fant blant annet ut at elevene opplever fysiske forskjeller mellom kjønn, hvor guttene kommer best ut. De opplever også at de relasjonelle forholdene mellom lærer-elev har en tendens til å favorisere jentene, og at guttene i større grad møter negative sanksjoner når de bryter skolens spilleregler. Her kan atferden til elevene ha noe å si, hvor elevene føler at guttene prøver å tøffe seg og har en annen holdning i skolen. Elevene føler at det er noe som bør bli gjort noe med, og at vi som lærere må begynne å ta tak.
dc.description.abstractIn this assignment I have chose to look at how students experience the difference in gender at school. To answer this issue, I have found different theory as biological and social gender, gender roles and gender stereotypes, social cognitive theory, Bordieu and previous research. I chose to use a qualitative approach to this assignment, where I have collected student texts from 3. graders. I found among other things that the students experience physical differences in gender, where the boys are superior. They also experience that the relational relationship between student- teacher tends to favor the girls, and that the boys in a larger degree meets negative sanctions when they break the school rules. The behavior of the students can have something to say, where students feel like the boys are trying to act tough and have a different attitude to school. The students feel that we have to do something about this, and that us teacher have to take stand.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan opplever elevene forskjellen på kjønn i skolen?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record