Hvordan opplever elevene forskjellen på kjønn i skolen?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784950Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3816]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg valgt å se på hvordan elevene opplever forskjell på kjønn i skolen. For å besvare denne problemstillingen har jeg tatt for meg ulik teori som biologisk og sosialt kjønn, kjønnsroller og kjønnsstereotypier, sosial kognitiv teori, bordieu og tidligere forskning. Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming til oppgaven, hvor jeg har samlet inn elevtekster i 3 klasse. Jeg fant blant annet ut at elevene opplever fysiske forskjeller mellom kjønn, hvor guttene kommer best ut. De opplever også at de relasjonelle forholdene mellom lærer-elev har en tendens til å favorisere jentene, og at guttene i større grad møter negative sanksjoner når de bryter skolens spilleregler. Her kan atferden til elevene ha noe å si, hvor elevene føler at guttene prøver å tøffe seg og har en annen holdning i skolen. Elevene føler at det er noe som bør bli gjort noe med, og at vi som lærere må begynne å ta tak. In this assignment I have chose to look at how students experience the difference in gender at school. To answer this issue, I have found different theory as biological and social gender, gender roles and gender stereotypes, social cognitive theory, Bordieu and previous research. I chose to use a qualitative approach to this assignment, where I have collected student texts from 3. graders. I found among other things that the students experience physical differences in gender, where the boys are superior. They also experience that the relational relationship between student- teacher tends to favor the girls, and that the boys in a larger degree meets negative sanctions when they break the school rules. The behavior of the students can have something to say, where students feel like the boys are trying to act tough and have a different attitude to school. The students feel that we have to do something about this, and that us teacher have to take stand.