Show simple item record

dc.contributor.advisorGrimeland, Benedikte
dc.contributor.authorMoen, Ida Kristine
dc.date.accessioned2021-09-28T17:47:32Z
dc.date.available2021-09-28T17:47:32Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:68804471:25708693
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784910
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven har forsøkt å finne svar på hvordan lærerne kan fremme økt deltakelse blant elevene i matematikktimene sine. Dette leder til forskningsspørsmålet; «Hvordan kan matematisk kompetanse og sosiomatematiske normer anvendes som støtte for å fremme økt deltakelse i matematikktimene?» For å svare på forskningsspørsmålet ble det gjennomført to intervju. Gjennom en induktiv tilnærming til oppgaven ble empirien samlet inn, hvor temaet motivasjon i faget var fokuset. Gjennom analyse og drøfting av empirien ble teori om sosiomatematiske normer av Yackel og Cobb (1996), og matematisk kompetanse av Kilpatrick et al. (2001) satt i fokus. Analysen og drøftingen viser at lærerne, i intervjuet, kommer med svar på hvordan de ønsker å ha det i deres klasserom. I tillegg er det flere av svarene som viser til at læreren styrker den matematiske kompetansen til elevene sine. På bakgrunn av dette er det trukket en konklusjon hvor lærerne, ved økt bevissthet rundt de sosiomatematiske normene og den matematiske kompetansen, kan fremme økt deltakelse i matematikktimene sine. Dette begrunner hvorfor denne oppgaven er viktig for profesjonen.
dc.description.abstract
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleFoU-oppgave
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record