dc.contributor.advisor | Wallin, Patric | |
dc.contributor.author | Berg, Veslemøy | |
dc.date.accessioned | 2021-09-28T17:42:16Z | |
dc.date.available | 2021-09-28T17:42:16Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:79277179:9490357 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2784779 | |
dc.description.abstract | Tematikken for denne oppgaven er sosial interaksjon og kommunikasjon i digitale
læringsmiljø. Formålet er å undersøke studenters perspektiv på samspill i det digitale
læringsmiljøet ved høyere utdanningsinstitusjoner. Det teoretiske grunnlaget for
oppgaven baserer seg på Goffman og Bateson sine rammeverk rundt sosial interaksjon
og kommunikasjon. Nonverbal kommunikasjon vil være en av de grunnleggende teoriene
i utforskingen for følgende problemstilling; Hvordan opplever studenter i høyere
utdanning samspillet i digitale læringsmiljø? For å belyse problemstillingen har det blitt
benyttet et kvalitativt forskningsdesign med observasjon og intervju som metode. Det
har blitt gjennomført to observasjoner og tre fokus-gruppeintervju med studenter mellom
20 og 30 år. De mest sentrale funnene fra analysen er studentenes todelte perspektiver
om muligheter og utfordringer med samspillet i den digitale konteksten. Studentene
presiserer at de foretrekker fysiske læringsmiljø, på grunn av følelsen av manglende
sosial kontakt i digitale læringsmiljø. Det nåværende læringsmiljøet studentene befinner
seg i, er heldigitalt på grunn av Covid19 restriksjonene, noe som har krevd en reduksjon
i sosial kontakt også på fritiden. Dette kan være en faktor som forsterker studentenes
opplevelse av manglende sosial kontakt. I diskusjonen vil sentrale temaer fra analysen,
som bruk av nonverbale signaler, drøftes opp imot den digitale konteksten studentene
befinner seg i. Studentenes opplevelse av mellommenneskelige relasjoner vil også være
et sentralt element i diskusjonen. | |
dc.description.abstract | Social interaction and communication in higher education are the main themes in this
study. The goal is to investigate university student’s perspective on social interaction.
The theoretical background for this study is based on Goffman and Bateson’s theories on
social interaction and communication. Nonverbal communication will be one of the central
themes in the attempt of shining light on the following research question; How do
university students experience social interaction in digital learning environments? The
method used to explore this question, is a qualitative research design with observation
and three focus group interviews where the participants are students between 20 and 30
years old. Some of the most central results in this study where the students two-sided
perspective about the possibilities and challenges with social interaction in the digital
context. The students seem to prefer physical learning environments, due to the lack of
social connection to others in the digital learning environment. The Covid19 pandemic
has restricted the student’s personal social life as well as in their learning environment.
This can have an impact on their feelings about the lack of social contact. The most
central themes from the results will be discussed in the digital context. The student’s
interpersonal perspectives will take place throughout the discussion. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Samspill i digitale læringsmiljø ved høyere utdanning. | |
dc.type | Master thesis | |