dc.contributor.advisor | Frantzen, Vegard M. | |
dc.contributor.author | Yttri, Vilde Kristine Marie Skjelve | |
dc.date.accessioned | 2021-09-28T17:41:06Z | |
dc.date.available | 2021-09-28T17:41:06Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:79273327:3573076 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2784744 | |
dc.description.abstract | 12.mars 2020 ble livet som vi kjente det snudd på hodet i løpet av en pressekonferanse
– Covid-19 hadde spredd seg til Norge, og dette førte til kraftige restriksjoner og
nedstenginger. Over natten skulle alle landets elever og lærere tilpasse seg en helt ny,
heldigital skoledag. En stor del av skoledagen handler om undervisning – men like viktig
er det relasjonelle perspektivet, som forskning viser har en meget stor betydning for
trivsel og læring i skolen, men også for elevenes liv utenfor skolens fire vegger og deres
fremtid.
Hensikten med dette prosjektet er å finne ut om, og eventuelt hvordan lærer-elevrelasjonen
ble påvirket av hjemmeskoleperioden som følge av nedstengingen. Elevene
som deltar i prosjektet er elever på mellomtrinnet, og hadde derfor hjemmeskole i to
måneder – fra mars til mai 2020. Målet har vært å høre elevenes historier og gi et
innblikk i deres skolehverdag under hjemmeskoleperioden, men ikke å generalisere
hvordan lærer-elev-relasjonen ble påvirket.
Informantene delte historier om skoledager preget av mye selvstendig arbeid og et savn
etter venner, men også lærere som ga de kreative, spennende oppgaver og som var
tilgjengelige for dem gjennom skoledagen. | |
dc.description.abstract | On 12 March 2020, life as we knew it was turned upside down during a press conference
- Covid-19 had spread to Norway, and this led to severe restrictions and shutdowns.
Overnight, all the country's students and teachers had to adapt to a completely new, alldigital
school day. A large part of the school day is about teaching - but just as important
is the relational perspective, which research shows has a very great impact on well-being
and learning in school, but also on students' lives outside school and their future.
The purpose of this project is to find out if, and possibly how, the teacher-student
relationship was affected by the home school period as a result of the shutdown. The
students participating in the project are students from 5th-7th grade, which means they
had home school for two months - from March to May 2020. The goal has been to hear
the students' stories and give an insight into their everyday school life during the home
school period, but not to generalize how the teacher-student-relationship was affected.
The informants shared stories about school days characterized by a lot of independent
work and a longing for friends, but also teachers who gave them creative, exciting tasks
and were available to them throughout the school day. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Lærer-elev-relasjonen i det digitale klasserommet | |
dc.type | Master thesis | |