Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrantzen, Vegard M.
dc.contributor.authorYttri, Vilde Kristine Marie Skjelve
dc.date.accessioned2021-09-28T17:41:06Z
dc.date.available2021-09-28T17:41:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:79273327:3573076
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2784744
dc.description.abstract12.mars 2020 ble livet som vi kjente det snudd på hodet i løpet av en pressekonferanse – Covid-19 hadde spredd seg til Norge, og dette førte til kraftige restriksjoner og nedstenginger. Over natten skulle alle landets elever og lærere tilpasse seg en helt ny, heldigital skoledag. En stor del av skoledagen handler om undervisning – men like viktig er det relasjonelle perspektivet, som forskning viser har en meget stor betydning for trivsel og læring i skolen, men også for elevenes liv utenfor skolens fire vegger og deres fremtid. Hensikten med dette prosjektet er å finne ut om, og eventuelt hvordan lærer-elevrelasjonen ble påvirket av hjemmeskoleperioden som følge av nedstengingen. Elevene som deltar i prosjektet er elever på mellomtrinnet, og hadde derfor hjemmeskole i to måneder – fra mars til mai 2020. Målet har vært å høre elevenes historier og gi et innblikk i deres skolehverdag under hjemmeskoleperioden, men ikke å generalisere hvordan lærer-elev-relasjonen ble påvirket. Informantene delte historier om skoledager preget av mye selvstendig arbeid og et savn etter venner, men også lærere som ga de kreative, spennende oppgaver og som var tilgjengelige for dem gjennom skoledagen.
dc.description.abstractOn 12 March 2020, life as we knew it was turned upside down during a press conference - Covid-19 had spread to Norway, and this led to severe restrictions and shutdowns. Overnight, all the country's students and teachers had to adapt to a completely new, alldigital school day. A large part of the school day is about teaching - but just as important is the relational perspective, which research shows has a very great impact on well-being and learning in school, but also on students' lives outside school and their future. The purpose of this project is to find out if, and possibly how, the teacher-student relationship was affected by the home school period as a result of the shutdown. The students participating in the project are students from 5th-7th grade, which means they had home school for two months - from March to May 2020. The goal has been to hear the students' stories and give an insight into their everyday school life during the home school period, but not to generalize how the teacher-student-relationship was affected. The informants shared stories about school days characterized by a lot of independent work and a longing for friends, but also teachers who gave them creative, exciting tasks and were available to them throughout the school day.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLærer-elev-relasjonen i det digitale klasserommet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel