• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilke utfordringer har fire skoleledere i arbeidet med pedagogisk utviklingsarbeid?

Toft, Kjersti
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:61045286:22527106.pdf (6.934Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2784281
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Videreutdanning: Master- og bacheloroppgaver [761]
Abstract
Gjennom forskning, både nasjonalt og internasjonalt og gjennom styringsdokumenter og

satsninger framkommer viktigheten av ledelse tydelig. Det er gjennom utøvelse av god

ledelse at den kollektive læringskulturen skal blomstre og bidra til en transformativ

ledelseskultur som vises i alle ledd i organisasjonen. Dette studiet har tatt fir seg hvilke

utfordringer fire rektorer i en kommunen opplever i arbeidet med utviklingsarbeid. Det er et

kvalitativt studie med en fenomenologisk tilnærming. Studiet bygger på forskningsintervju fra

fire rektorer i grunnskolen.

Studiet bygger på en sosialkonstruktivistisk forståelse der kunnskap og ledelse sees på som

sosial konstruert i interaksjonen mellom mennesker. Praksisarkitekturene til Kemmis og

Grootenboer er valgt som teoretisk rammeverk og hovedteori. Den teoretiske tilnærmingen er

valgt for å belyse hvordan koblingen mellom teori og praksis er av betydning for utøvelse av

ledelse. Studiens hovedfunn peker på at ledelsespraksis i de fire skolene kjennetegnes

språkets betydning for hvorvidt man klarer å nå mål for utviklingsarbeidet. Studien

argumenterer for at en ledelse av utviklingsarbeid krever oversetterkompetanse fra teori til

handling og fra materielle forhold utenfor skolen som har betydning for elevens læring.

Denne tilnærmingen viser til hvordan språklig tilstedeværelse gjennom samtaler og refleksjon

i organisasjonens sayings opprettholder fokus på utviklingsarbeid og hvordan deltakelse i

lærernes læring legger til rette for kollektive læringsprosesser, doings. Til slutt kan man spore

hvordan ledelse preget av tillit og distribuering av makt har betydning for organisasjonens

relatings.

Implikasjoner for videre forskning vil være å undersøke hvordan et felles faglig språk vil

kunne føre til økt profesjonsutvikling for både ledere og lærere.

Nøkkelord: ledelse som praksis, praksisperspektiv på ledelse, praksisarkitekturer,
 
Through the research, both nationally and internationally and through management documents

and initiatives, the importance of leadership becomes clear. It is through the exercise of good

leadership that the collective learning culture should flourish and contribute to a

transformative leadership culture that is displayed at every stage of the organization. This

study has addressed the challenges that four principals in a municipality experience in their

work on development work. It is a qualitative study with a phenomenological approach. The

study is based on research interviews from four principals in primary school.

The study is based on a social constructivist understanding where knowledge and leadership

are viewed as socially constructed in the interaction between people. The practice

architectures of Kemmis and Grootenboer have been chosen as a theoretical framework and

main theory. The theoretical approach is chosen to illustrate how the link between theory and

practice is important for the exercise of leadership. The study's main findings point to the fact

that management practices in the four schools characterize the importance of the language for

whether one can achieve goals for development work. The study argues that a leadership of

development work requires translator competence from theory to action and from material

matters outside the school that are important to student learning. This approach demonstrates

how linguistic presence through conversations and reflection in the organization's sayings

maintains focus on development work and how participation in teacher learning facilitates

collective learning processes, doings. Finally, one can trace how leadership characterized by

trust and the distribution of power has an impact on the organization's relationships.

Implications for further research will be to examine how a common academic language could

lead to increased professional development for both managers and teachers.

Keywords: management as practice, practice perspective on management, practice

architectures
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit