Hvilke utfordringer har fire skoleledere i arbeidet med pedagogisk utviklingsarbeid?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2784281Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Gjennom forskning, både nasjonalt og internasjonalt og gjennom styringsdokumenter ogsatsninger framkommer viktigheten av ledelse tydelig. Det er gjennom utøvelse av godledelse at den kollektive læringskulturen skal blomstre og bidra til en transformativledelseskultur som vises i alle ledd i organisasjonen. Dette studiet har tatt fir seg hvilkeutfordringer fire rektorer i en kommunen opplever i arbeidet med utviklingsarbeid. Det er etkvalitativt studie med en fenomenologisk tilnærming. Studiet bygger på forskningsintervju frafire rektorer i grunnskolen.Studiet bygger på en sosialkonstruktivistisk forståelse der kunnskap og ledelse sees på somsosial konstruert i interaksjonen mellom mennesker. Praksisarkitekturene til Kemmis ogGrootenboer er valgt som teoretisk rammeverk og hovedteori. Den teoretiske tilnærmingen ervalgt for å belyse hvordan koblingen mellom teori og praksis er av betydning for utøvelse avledelse. Studiens hovedfunn peker på at ledelsespraksis i de fire skolene kjennetegnesspråkets betydning for hvorvidt man klarer å nå mål for utviklingsarbeidet. Studienargumenterer for at en ledelse av utviklingsarbeid krever oversetterkompetanse fra teori tilhandling og fra materielle forhold utenfor skolen som har betydning for elevens læring.Denne tilnærmingen viser til hvordan språklig tilstedeværelse gjennom samtaler og refleksjoni organisasjonens sayings opprettholder fokus på utviklingsarbeid og hvordan deltakelse ilærernes læring legger til rette for kollektive læringsprosesser, doings. Til slutt kan man sporehvordan ledelse preget av tillit og distribuering av makt har betydning for organisasjonensrelatings.Implikasjoner for videre forskning vil være å undersøke hvordan et felles faglig språk vilkunne føre til økt profesjonsutvikling for både ledere og lærere.Nøkkelord: ledelse som praksis, praksisperspektiv på ledelse, praksisarkitekturer, Through the research, both nationally and internationally and through management documentsand initiatives, the importance of leadership becomes clear. It is through the exercise of goodleadership that the collective learning culture should flourish and contribute to atransformative leadership culture that is displayed at every stage of the organization. Thisstudy has addressed the challenges that four principals in a municipality experience in theirwork on development work. It is a qualitative study with a phenomenological approach. Thestudy is based on research interviews from four principals in primary school.The study is based on a social constructivist understanding where knowledge and leadershipare viewed as socially constructed in the interaction between people. The practicearchitectures of Kemmis and Grootenboer have been chosen as a theoretical framework andmain theory. The theoretical approach is chosen to illustrate how the link between theory andpractice is important for the exercise of leadership. The study's main findings point to the factthat management practices in the four schools characterize the importance of the language forwhether one can achieve goals for development work. The study argues that a leadership ofdevelopment work requires translator competence from theory to action and from materialmatters outside the school that are important to student learning. This approach demonstrateshow linguistic presence through conversations and reflection in the organization's sayingsmaintains focus on development work and how participation in teacher learning facilitatescollective learning processes, doings. Finally, one can trace how leadership characterized bytrust and the distribution of power has an impact on the organization's relationships.Implications for further research will be to examine how a common academic language couldlead to increased professional development for both managers and teachers.Keywords: management as practice, practice perspective on management, practicearchitectures