Lek på lekeplassen for barn med fysiske funksjonsnedsettelser
Abstract
Abstrakt
Innledning: Denne bacheloroppgaven i ergoterapi har fokus på bruken av lekeplasser og opplevelser knyttet til aktivitet, deltagelse og omgivelsene på forskjellige lekeplasser for barn med nedsatt fysisk funksjonsevne.
Metode: Oppgaven er en Scoping review der strukturen følger IMRoD modellen, som består av innledning, metode, resultat og diskusjon. Dette for å belyse og skape oversikt over hva som finnes angående temaet og hva som kunne bidra i besvarelsen av vår problemstilling.
Resultat: Hovedfunnene i denne besvarelsen omhandler relasjonen mellom deltagelse og interesse, hvordan omgivelsene kan påvirke deltagelse i lek på lekeplassen og det store skillet mellom tilgjengelighet og anvendbarhet, samt hvordan disse faktorene påvirker hverandre. Disse funnene er delt i tre hovedkategorier som er personens erfaringer fra lekeplassen, omgivelsenes tilgjengelighet og aktivitet og lek på lekeplassen.
Konklusjon: Universelt utformede lekeplasser ikke er nødvendigvis anvendbare. Det bør tas hensyn til funksjonalitet og anvendbarhet i tillegg til universell utforming når lekeplasser bygges for å legge til rette for deltagelse i lek.
Nøkkelord: universell utforming, fysisk funksjonsnedsettelse, lekeplass, barn .