Design og utvikling av låseanordning til hundeutstyr for Non-stop Dogwear
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2782316Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven har som hensikt å designe og utvikle ny løsning på låseanordning for Non-stop Dogwear (heretter: Non-stop). Dette er en norsk produsent innen hundeutstyr som utvikler sine egne produkter og klær, med unntak av karabinkroker. De har til nå vært avhengig av å benytte standardløsninger som ikke differensierer dem fra konkurrentene. Dette prosjektet ble derfor startet som et initiativ for å skille dem fra konkurrentene, og øke synligheten av deres egen merkevare på markedet. De ønsker samtidig å styrke seg som leverandør av produkter rettet mot hundesport og sledekjøring, som er et område med få konkurrenter grunnet hvordan det kalde klimaet påvirket produktene.
Problemstillingen som ble utviklet ble formulert med bakgrunn i kravspesifikasjonen, som ble gitt av Non-stop. Den ble formulert slik at det muliggjorde divergerende idégenerering, for å se på flest mulige unike løsninger som et svar på problemstillingen. Dermed ble problemstillingen formulert som følgende: «Hvordan kan man utvikle en låseanordning for hundeutstyr som imøtekommer kravspesifikasjonen til Non-Stop?». I tillegg til denne problemstillingen ble det formulert et sett med delspørsmål, da det var hensiktsmessig å evaluere og konkludere på flere av kravene.
Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven er det benyttet en systematisk tilnærming til design og utvikling med forankring i kravspesifikasjonen. Det er gjennomført en prosess med kartlegging av eksisterende og tidligere løsninger, konkurrenter og det er gjennomført material- og produkttesting på eksisterende løsninger for å avdekke styrker og svakheter. Dette benyttes som grunnlag for design av nye løsninger.
Utviklingsprosessen fokuserer på bruk av ervervet designmetodikk fra studieprogrammet for å løse problemstillingen. Prosessen går fra idégenerering og til konseptutvikling, med en iterativ tilnærming ved bruk av rapid prototyping og 3D-printing for å gjøre kontinuerlige evalueringer og forbedringer på ideene. Gjennom digital 3D-modellering og simuleringer av styrke sikrer man at løsningene oppfyller de kvantitative kravene, og gjennom brukermedvirkning, evaluering og analyse sikrer man at de kvalitative kravene blir oppfylt. Det endelige resultatet er tre forskjellige løsninger, som hver representerer et mulig produkt for Non-stop. Hver løsning svarer til hver sin kravspesifikasjon og har ulike egenskaper og låsemekanismer.
Hvert design er lett gjenkjennelig og samsvarer med Non-stop sin produktportefølje. Den første løsningen er en hurtigutløser som skal monteres i beltet til hundefører. Mekanismen skal kunne utløses i situasjoner hvor det er behov. Den andre løsningen er en karabinkrok med en unik sekundærlås, som skal hindre utilsiktet åpning og ha liten sannsynlighet for funksjonstap med tanke på fastfrysing mellom komponenter. Den tredje løsningen er et nytt konsept på et produkt som har et helt nytt design og funksjon, og er ment for å sikre mer oppmerksom for Non-stop og være med på å distansere dem fra konkurrentene. Gjennom den systematiske tilnærmingen til designmetodikken kan man med utgangspunkt i arbeidet som er utført, konkludere med at de endelige løsningene oppfyller kravspesifikasjonen til Non-stop. Non-stop Dogwear (hereafter: Non-stop / the client) develops their own products and apparel, except for carabiners. They rely heavily on using the same or similar type of carabiners as their direct competitors. This project was started as a means to distinguish them from their competitors and increase their brand visibility in their market. The client also aims to strengthen themselves as a supplier of products for dog sled racing, an area with few competitors due to how the cold climate (freezing) affects the products.
The project utilizes a systematic approach to design where a list of required end-product specifications forms the basis. Stress-strain tests and freezing tests are conducted to find the strengths and weaknesses of existing products, and the findings are used to establish grounds for the design of new products. The design of new products is subject to a “function first, esthetics second” approach, where brainstorming possible function- and design variations is a key element in each stage of the design process. 3D-modelling and simulations are performed to ensure that the end-product meets the quantifiable requirements of the end-product specifications. 3D-printed prototypes are used for evaluating shape, size, and function in the later stages of the project. A user survey is performed to ensure that product usability is at a high level, and to ensure nonquantifiable requirements are met. Client feedback is collected with a fixed frequency throughout the project to ensure that the design complies with the client company profile.
The result of the project is three separate designs that each represent a possible future product for the client. Each of the designs are easily recognizable as Non-stop products and fit into their respective product category. The first product is a quick-release connector intended for the dog handler belt, in case of emergency. The second product is a carabiner with a unique locking mechanism, designed especially with freezing conditions in mind. The third product is a concept idea for a product with completely new design and function, intended to bring extra attention to the brand name.