Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiskeødegård, Marte Fanneløb
dc.contributor.authorInnbjo, Solveig Vathne
dc.contributor.authorLexerød, Andreas Nordmark
dc.date.accessioned2021-09-24T19:20:33Z
dc.date.available2021-09-24T19:20:33Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:85579550:85582411
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782245
dc.description.abstractNorge har lange tradisjoner som en sjøfartsnasjon, og i disse tradisjonene har norske sjøfolk vært en hjørnestein. Men i dagens samfunn hvor levevilkår og lønninger er høye sammenlignet med andre sjøfartsnasjoner, er spørsmålet om dette truer den norske andelen av sjøfolk? De fleste norske sjøfolk jobber i dag på norske fartøy i norsk ordinært skipsregister og norsk internasjonalt skipsregister. Disse registrene er derfor en essensiell indikasjon på hva slags arbeidsmuligheter norske sjøfolk har fremover. Hva slags tendenser kan man finne ved å se på det tidligere tallgrunnlaget her? Ønsket vårt var å se om vi fant noe tallfestet grunnlag for utviklingen når det kom til norske sjøfolk sine arbeidsmuligheter i den norske sjøfartsnasjonen, ved å benytte skipsregistrene og statistisk data for norske sjøfolk. Samt intervjue NHO Sjøfart og Norsk Sjøoffiserforbund som er med på å forme fremtiden til norske sjøfolk. I analysen kom det frem at norsk internasjonalt skipsregister har vært det mest benyttede registeret for innregistreringer de siste årene. De siste fem årene har antallet fartøy i norsk internasjonalt skipsregister økt med 24% mens norsk ordinært skipsregister har gått opp 4%. På den samme tiden har norske sjøfolk blitt redusert med 10%, bakgrunnen for dette skyldes nok i stor grad begivenheter som har påvirket næringen. På grunn av disse begivenhetene kan ikke tallene for norske sjøfolk sammenlignes på et grunnlag opp mot skipsregistrene som først antatt. Den maritime verdikjeden som vi har i Norge er sett på som viktig med bred enighet politisk og næringsmessig, det kan virke som norske sjøfolk er en lite prioritert del av den maritime klyngen. Tiltak for å beholde bestanden av norske sjøfolk er til stede, men vi erfarer at disse tiltakene kan se ut til å bare ha en reduserende effekt på den negative trenden for norske sjøfolk. Rollen norske sjøfolk spiller i Norge som en sjøfartsnasjon er absolutt til stede. På lang sikt uten bedre tiltak og ordninger vil rollen til norske sjøfolk spille en mindre og mindre del av den totale maritime verdikjeden i Norge, som i dag gjør Norge til den sjøfartsnasjon.
dc.description.abstractNorway has a long tradition as a maritime nation, and in these traditions Norwegian sailors have been a core part. But today’s society where living conditions and wages are high compared to other maritime nations, is the question whether this threatens the Norwegian count of seafarers? Most Norwegian seafarers currently work on Norwegian vessels in the Norwegian Ordinary Ship Register and the Norwegian International Ship Register. These registers are therefore an essential indication of the kind of employment opportunities Norwegian seafarers have in the future. What kind of tendencies can be found by looking at the previous statistical data? Our wish was to see if we could find a quantified basis for developments when it comes to Norwegian seafarer’s employment opportunities in the Norwegian maritime nation, using the ship registers and statistical data for Norwegian seafarers. As well as interviewing NHO Sjøfart and Norsk Sjøoffiserforbund who help shape the future of Norwegian sailors. In the analysis we found that the Norwegian International Ship Register has been the most widely used register for registrations in recent years. Over the past five years, the number of vessels in the Norwegian International Ship Register has increased by 24% while the Norwegian Ordinary Ship Register has increased by 4%. At the same time, Norwegian seafarers have been reduced by 10%, the reasons for this are probably largely due to events that have affected the industry. Due to these events, the share for Norwegian seafarers cannot be compared on a basis with the ship registers as first assumed. The Norwegian maritime industry chain is important with broad agreement politically and commercially, but it may seem like that the Norwegian seafarers are a low priority part of the maritime cluster. Measures to retain the population of Norwegian seafarers are present, but we find that these measures may only have a reducing effect on the negative trend for Norwegian seafarers. The role Norwegian seafarers play in Norway as a maritime nation is a certainly present. In the long term without better measures and arrangements, the role of Norwegian seafarers will play a smaller and smaller part of the total maritime industry chain in Norway, which today makes Norway to a maritime nation.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVil norske sjøfolk være en del av Norge som sjøfartsnasjon i fremtiden?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel