Show simple item record

dc.contributor.advisorGjerdahl Harald Godø
dc.contributor.authorNore, Matias Sandvik
dc.date.accessioned2021-09-24T19:18:19Z
dc.date.available2021-09-24T19:18:19Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:72414873:72415206
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782201
dc.description.abstractI 2018 kom IMO med kravet om å halvere ustlippene fra sjøfarten innen 2050 og en videre ambisjon on nullutslipp innen 2100. Det gjør at sjøfarten har et behov for en omvening. Målet med min oppgave er å avdekke hvordan vi skal klare å nå IMO sine mål om en halvering av utslippene fra havtransporten innen 2050, og en videre utvikling til å bli en nullutslipps-sektor innen 2100. Jeg vil se på de mulighetene vi har for å klare dette som ulike logistikk- og designløsninger og alternative drivstoff som ikke bidrar til miljøforurensing. Jeg vil samtidig se nærmere på hvor Norge ligger an for å nå disse målene, og om det er positivt eller negativt. For å gjennomføre dette vil jeg se på ulike logiske løsninger som kan hjelpe til med å få ned forbruket. Jeg vil se nærmere på de alternative drivstoffene og sette de opp mot hverandre basert på produksjon, hvordan det brukes i et skip og risiko. Videre vil jeg se hvor Norge ligger an i utviklingen for å nå IMO sitt krav.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSjøfartens vei til en klimavennlig sektor
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record