Hvordan planlegge og posisjonere en flåte i Tramp shippingens uforutsigbare dynamikk
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2782199Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Dette har vært en kvalitativ forskning for å se på hvordan et rederi som driver transporttjenester med en flåte på overkant av 120 skip makter å posisjonere denne flåten i ett shipping segment som preges av usikkerhet. Sammenlignet med andre segmenter som makter å planlegge måneder frem i tid, sitter rederiet innen tramp shipping med forutsetninger til kun å planlegge skipene noen uker frem i tid. Dette kommer av typiske begrensninger i markedet.
Forskeren har vært i arbeid og observert prosesser innad i selskapet og sett hvordan avdelingene samhandler for å legge opp skipnadene med de beste forutsetningene mulig. Det ble gjennomført intervju med avdelingsledere for å innsikt i hva de tenker på og vurderer, gjennom prosessen av å sende skip rundt om i operasjonsområdet Europa, samt hvor begrensningene for langsiktig planlegging ligger.
Gjennom tolking og analyse av innhentet data er det i belyst hvor usikkerheten ligger og hvordan dette påvirker planleggingen av flåten fra ned på reisenivå til flåten som helhet. Videre legges det frem hvor forbedringspotensialet ligger og hvor annen innovasjon og forbedring kan medvirke til å gjøre tramp shipping mer pålitelig slik at slike selskap kan planlegge flåten lengre frem i tid med akseptabel presisjon. This is a qualitative research to look at how a shipping company in transport services, with a fleet of above 120 vessels, is able to position the fleet in a shipping segment embossed by uncertanty. Compared to other segments that are able to plan months ahead, this shipping company only has the prerequisites for planning a few weeks ahead caused by the limiting characteristics of Tramp Shipping.
The writer has been working in the company and observed the processes within, and seen the departments coworking to plan voyages with the best prerequisites as possible. An interview process was conducted with the head of departments to gain insight in their deciccionmaking though the process of positioning the fleet in Europe as the operational area and determine where the limits for furthe planning arise.
Through interpretation and analyziz of collected data we sheed a light on where the uncertanty lies and how this affects position planning, both on a vessel level and the fleet in it´s whole. Further suggestions to which echonomical instance with their innovative progress should affect the tramp shipping company in a positive manner.