dc.description.abstract | Det vi ønsket å finne ut av i denne oppgaven var om elektrisitet og hydrogen kan være
fremtidens drivstoff for den maritime næringen. For å finne svaret på dette spørsmålet, så
tok vi for oss tre viktige aspekter ved utviklingen og iverksettelsen av disse drivstoffene på
markedet. Disse aspektene er; teknologien hvorvidt det er mulig å ta i bruk disse
drivstoffene, kostnadene for markedet rundt en endring, og hvordan politiske tiltak kan og
bør bidra til utviklingen.
For å skaffe oss mer informasjon på dette området har vi valgt å ta i bruk kvalitativ
metode. Dette har blitt gjennomført ved intervjuer av fire informanter. Her har vi tatt i bruk
en spørreguide slik at intervjuene dannet et godt datagrunnlag for sammenligning, samtidig
som intervjuene også ga mulighet for utfyllende svar. Noe av det viktigste vi ønsket å få ut
av intervjuene var å få innsyn i hva de forskjellige aktørene tenker rundt et skifte av
drivstoff i næringen. Vi ønsket derfor å snakke med både personer som jobber med
utviklingen av nye drivstoff, og aktører i markedet som vi håper skal ta i bruk miljøvennlig
drivstoff.
Gjennom intervjuene, samt egne studier på temaet, har vi kommet frem til det vi kaller for
empiriske funn. Dette er funn som har hjulpet oss å utvikle oppgaven og våre tanker rundt
problemstillingen. I intervjuene satte vi fokus på erfaringer bedriftene hadde hatt med
utviklingen av miljøvennlig drivstoff, samt hvordan de videre vil arbeide for å bli mer
miljøvennlig. Vi ønsket også å bruke intervjuene til å få teknisk innsikt i temaet, da vi
snakket personer med høy kompetanse innenfor temaet.
I oppgaven kommer det frem at det sannsynligvis vil være teknisk mulig å ta i bruk
elektrisitet, hydrogen og/eller ammoniakk i fremtiden. Likevel virker det som at skipene i
fremtiden i større grad må differensieres da for eksempel batteri ikke egner seg for lengre
reiser, mens for eksempel ammoniakk ikke egner seg på lavere hastighet. Markedet virker
derfor i større grad å tro på kombinasjoner og hybride skip i et kortsiktig perspektiv, men
at hydrogen og elektrisitet absolutt kan være fremtidens drivstoff innen shippingnæringen.
Likevel så viser funn at dersom dette skal være mulig, så må det foreligge økonomiske
motivasjoner til grunn for bedriftene, samt en grunnleggende infrastruktur. Dette må
utvikles og iverksettes av IMO og EU gjennom politiske tiltak. | |