Show simple item record

dc.contributor.advisorOksavik, Arnfinn
dc.contributor.authorGiæver, Erik
dc.contributor.authorNielsen, Elliot Werner Brodin
dc.contributor.authorEriksen, Ole Henrik
dc.date.accessioned2021-09-24T19:18:08Z
dc.date.available2021-09-24T19:18:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:72414873:72415203
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2782192
dc.description.abstractDet vi ønsket å finne ut av i denne oppgaven var om elektrisitet og hydrogen kan være fremtidens drivstoff for den maritime næringen. For å finne svaret på dette spørsmålet, så tok vi for oss tre viktige aspekter ved utviklingen og iverksettelsen av disse drivstoffene på markedet. Disse aspektene er; teknologien hvorvidt det er mulig å ta i bruk disse drivstoffene, kostnadene for markedet rundt en endring, og hvordan politiske tiltak kan og bør bidra til utviklingen. For å skaffe oss mer informasjon på dette området har vi valgt å ta i bruk kvalitativ metode. Dette har blitt gjennomført ved intervjuer av fire informanter. Her har vi tatt i bruk en spørreguide slik at intervjuene dannet et godt datagrunnlag for sammenligning, samtidig som intervjuene også ga mulighet for utfyllende svar. Noe av det viktigste vi ønsket å få ut av intervjuene var å få innsyn i hva de forskjellige aktørene tenker rundt et skifte av drivstoff i næringen. Vi ønsket derfor å snakke med både personer som jobber med utviklingen av nye drivstoff, og aktører i markedet som vi håper skal ta i bruk miljøvennlig drivstoff. Gjennom intervjuene, samt egne studier på temaet, har vi kommet frem til det vi kaller for empiriske funn. Dette er funn som har hjulpet oss å utvikle oppgaven og våre tanker rundt problemstillingen. I intervjuene satte vi fokus på erfaringer bedriftene hadde hatt med utviklingen av miljøvennlig drivstoff, samt hvordan de videre vil arbeide for å bli mer miljøvennlig. Vi ønsket også å bruke intervjuene til å få teknisk innsikt i temaet, da vi snakket personer med høy kompetanse innenfor temaet. I oppgaven kommer det frem at det sannsynligvis vil være teknisk mulig å ta i bruk elektrisitet, hydrogen og/eller ammoniakk i fremtiden. Likevel virker det som at skipene i fremtiden i større grad må differensieres da for eksempel batteri ikke egner seg for lengre reiser, mens for eksempel ammoniakk ikke egner seg på lavere hastighet. Markedet virker derfor i større grad å tro på kombinasjoner og hybride skip i et kortsiktig perspektiv, men at hydrogen og elektrisitet absolutt kan være fremtidens drivstoff innen shippingnæringen. Likevel så viser funn at dersom dette skal være mulig, så må det foreligge økonomiske motivasjoner til grunn for bedriftene, samt en grunnleggende infrastruktur. Dette må utvikles og iverksettes av IMO og EU gjennom politiske tiltak.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKan elektrisitet og hydrogen være fremtidens drivstoff innen den maritime næringen?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record