Kan elektrisitet og hydrogen være fremtidens drivstoff innen den maritime næringen?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2782192Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det vi ønsket å finne ut av i denne oppgaven var om elektrisitet og hydrogen kan værefremtidens drivstoff for den maritime næringen. For å finne svaret på dette spørsmålet, såtok vi for oss tre viktige aspekter ved utviklingen og iverksettelsen av disse drivstoffene påmarkedet. Disse aspektene er; teknologien hvorvidt det er mulig å ta i bruk dissedrivstoffene, kostnadene for markedet rundt en endring, og hvordan politiske tiltak kan ogbør bidra til utviklingen.For å skaffe oss mer informasjon på dette området har vi valgt å ta i bruk kvalitativmetode. Dette har blitt gjennomført ved intervjuer av fire informanter. Her har vi tatt i bruken spørreguide slik at intervjuene dannet et godt datagrunnlag for sammenligning, samtidigsom intervjuene også ga mulighet for utfyllende svar. Noe av det viktigste vi ønsket å få utav intervjuene var å få innsyn i hva de forskjellige aktørene tenker rundt et skifte avdrivstoff i næringen. Vi ønsket derfor å snakke med både personer som jobber medutviklingen av nye drivstoff, og aktører i markedet som vi håper skal ta i bruk miljøvennligdrivstoff.Gjennom intervjuene, samt egne studier på temaet, har vi kommet frem til det vi kaller forempiriske funn. Dette er funn som har hjulpet oss å utvikle oppgaven og våre tanker rundtproblemstillingen. I intervjuene satte vi fokus på erfaringer bedriftene hadde hatt medutviklingen av miljøvennlig drivstoff, samt hvordan de videre vil arbeide for å bli mermiljøvennlig. Vi ønsket også å bruke intervjuene til å få teknisk innsikt i temaet, da visnakket personer med høy kompetanse innenfor temaet.I oppgaven kommer det frem at det sannsynligvis vil være teknisk mulig å ta i brukelektrisitet, hydrogen og/eller ammoniakk i fremtiden. Likevel virker det som at skipene ifremtiden i større grad må differensieres da for eksempel batteri ikke egner seg for lengrereiser, mens for eksempel ammoniakk ikke egner seg på lavere hastighet. Markedet virkerderfor i større grad å tro på kombinasjoner og hybride skip i et kortsiktig perspektiv, menat hydrogen og elektrisitet absolutt kan være fremtidens drivstoff innen shippingnæringen.Likevel så viser funn at dersom dette skal være mulig, så må det foreligge økonomiskemotivasjoner til grunn for bedriftene, samt en grunnleggende infrastruktur. Dette måutvikles og iverksettes av IMO og EU gjennom politiske tiltak.