• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bachelor fra praksis i bedrift-feilsendinger

Eidsvig, Jens Erik
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/2782178
Date
2020
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk [630]
Description
Full text not available
Abstract
Bring Ålesund er en terminal underlagt Posten Norge, en av de mest velkjente logistikkbedriftene i Norge. Som et ledd i utviklingen av sin service og kvalitet har Bring Åleseund blant annet pekt ut antall feilsendinger som et område med forbedringspotensial. Terminalen benytter manuell sortering av forsendelser som skal lastes på transportmidler for videre kjøring til lokale mottakere og andre terminaler. Ved hjelp av programmeringsspråket Python ble det laget en prototype av et automatisert sorteringssystem, og Python-prosedyren ble i en uke benyttet til å gjøre målinger ved ulike terminalporter hos Bring Ålesund for å kontrollere om sorteringen var gjort riktig. I denne oppgaven blir resultatet av disse målingene kombinert med relevant teori innen logistikk benyttet for å undersøke om en slik automatisk sorteringsprosess, som erstatning av menneskelige vurderinger, vil kunne gi lavere feilrate hos Bring Ålesund. Oppgaven starter med en presentasjon av selskap og problemstilling, før metodene som er benyttet blir gjennomgått. Relevant teori gjennomgår blant annet logistikk-, service- og økonomiaspekter som inngår i forståelsen av oppgavens drøfting av resultatene. Drøftingen tar også for seg andre interessante elementer i datagrunnlaget. Oppgaven konkluderer med at resultatene av målingene gir gode indikasjoner på at slike automatiske prosesser bør være høyt på listen over vurderte tiltak dersom Bring Ålesund aktivt ønsker å redusere antall feilsendinger.
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit