Bachelor fra praksis i bedrift-feilsendinger
Description
Full text not available
Abstract
Bring Ålesund er en terminal underlagt Posten Norge, en av de mest velkjente logistikkbedriftene i Norge. Som et ledd i utviklingen av sin service og kvalitet har Bring Åleseund blant annet pekt ut antall feilsendinger som et område med forbedringspotensial. Terminalen benytter manuell sortering av forsendelser som skal lastes på transportmidler for videre kjøring til lokale mottakere og andre terminaler. Ved hjelp av programmeringsspråket Python ble det laget en prototype av et automatisert sorteringssystem, og Python-prosedyren ble i en uke benyttet til å gjøre målinger ved ulike terminalporter hos Bring Ålesund for å kontrollere om sorteringen var gjort riktig. I denne oppgaven blir resultatet av disse målingene kombinert med relevant teori innen logistikk benyttet for å undersøke om en slik automatisk sorteringsprosess, som erstatning av menneskelige vurderinger, vil kunne gi lavere feilrate hos Bring Ålesund. Oppgaven starter med en presentasjon av selskap og problemstilling, før metodene som er benyttet blir gjennomgått. Relevant teori gjennomgår blant annet logistikk-, service- og økonomiaspekter som inngår i forståelsen av oppgavens drøfting av resultatene. Drøftingen tar også for seg andre interessante elementer i datagrunnlaget. Oppgaven konkluderer med at resultatene av målingene gir gode indikasjoner på at slike automatiske prosesser bør være høyt på listen over vurderte tiltak dersom Bring Ålesund aktivt ønsker å redusere antall feilsendinger.