Paradigme skapt av erfaringshirakiet i bygg- og anleggsbransjen dominerer organisasjonslæringen i totalentrepenørselskaper
Abstract
Denne studien viser at institusjonalisering av kunnskap og organisasjonslæring er et litetilstedeværende eller misforstått konsept i totalentreprenørselskaper i bygg- og anleggsbransjen.Det viser seg at totalentreprenørselskaper og ansatte har et felles fokus på individuelllæring, og at de ansatte skal opparbeide seg en mest mulig konkurransedyktig CVsom brukes i innsalg av nye prosjekter og kunnskapsdeling mellom prosjekter. Oppgavenidentifiserer, gjennom 17 intervjuer med informanter fra ulike posisjoner i det organisasjonellehierarkiet, flere arbeidsmetoder som informantene mener fremmer organisasjonslæring.De mest fremtredende metodene som benyttes i dag er flytting av erfarne ansatte ogstyrt gruppesammensetning; der prosjektmedarbeiderne skal ha den nødvendige kunnskapen(ervervet gjennom erfaring) når de settes inn i nye prosjekte. Fallende produktiviteti bygg- og anleggsbransjen i en årrekke og mulig positive sider ved organisasjonslæringgjort oss kjent gjennom en kunnskapsberikende litteraturstudie var utgangspunktet for åundersøke om informasjons- og kunnskapsdeling bidrar positivt i prosjektbaserte organisasjoneri bygg- og anleggsbransjen eller ikke. Det ble klart gjennom denne studien at detkreves tiltak som resulterer i kulturelle endringer for at totalentrepenørselskaper skal fåkunne nyttiggjøre seg av sitt eget potensial for organisasjonslæring. This paper shows that institutionalization of knowledge and organizational learning area subtle or misunderstood concepts by contractors in the construction industry. Our findingsshow that contractors and their employees share a common focus on individual learningbecause the employees experience reflected in their resume makes for a competitiveadvantage used in the tender offers of new projects and is believed to improve the sharingof knowledge between projects. During 17 interviews with informants holding differentpositions in the organizational hierarchy, this paper unfolds several working methodsthat they believe promotes organizational learning. The most prominent methods usedby todays contractors are the relocation of experienced staff and controlled group composition;where the project staff is believed to have the necessary knowledge (acquiredthrough experience) when they come to the project. Having an industry wide decline inproductivity in the construction industry for a number of years possible positive effects oforganizational learning through a knowledge enriching literature study, we were set forexamining whether information and knowledge sharing could make a positive contributionin project-based organizations in the construction industry. It became clear throughour work that it is necessary to take measures that leads to a change in the organizationalculture for contractor companies to be able to take advantage of their own potential fororganizational learning.