dc.contributor.advisor | Bassam Hussein | |
dc.contributor.author | Andersen, Edvard | |
dc.contributor.author | Bryhn, Cornelia W. | |
dc.date.accessioned | 2021-09-24T18:13:42Z | |
dc.date.available | 2021-09-24T18:13:42Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:57228123:20936865 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2781672 | |
dc.description.abstract | Denne studien viser at institusjonalisering av kunnskap og organisasjonslæring er et lite
tilstedeværende eller misforstått konsept i totalentreprenørselskaper i bygg- og anleggsbransjen.
Det viser seg at totalentreprenørselskaper og ansatte har et felles fokus på individuell
læring, og at de ansatte skal opparbeide seg en mest mulig konkurransedyktig CV
som brukes i innsalg av nye prosjekter og kunnskapsdeling mellom prosjekter. Oppgaven
identifiserer, gjennom 17 intervjuer med informanter fra ulike posisjoner i det organisasjonelle
hierarkiet, flere arbeidsmetoder som informantene mener fremmer organisasjonslæring.
De mest fremtredende metodene som benyttes i dag er flytting av erfarne ansatte og
styrt gruppesammensetning; der prosjektmedarbeiderne skal ha den nødvendige kunnskapen
(ervervet gjennom erfaring) når de settes inn i nye prosjekte. Fallende produktivitet
i bygg- og anleggsbransjen i en årrekke og mulig positive sider ved organisasjonslæring
gjort oss kjent gjennom en kunnskapsberikende litteraturstudie var utgangspunktet for å
undersøke om informasjons- og kunnskapsdeling bidrar positivt i prosjektbaserte organisasjoner
i bygg- og anleggsbransjen eller ikke. Det ble klart gjennom denne studien at det
kreves tiltak som resulterer i kulturelle endringer for at totalentrepenørselskaper skal få
kunne nyttiggjøre seg av sitt eget potensial for organisasjonslæring. | |
dc.description.abstract | This paper shows that institutionalization of knowledge and organizational learning are
a subtle or misunderstood concepts by contractors in the construction industry. Our findings
show that contractors and their employees share a common focus on individual learning
because the employees experience reflected in their resume makes for a competitive
advantage used in the tender offers of new projects and is believed to improve the sharing
of knowledge between projects. During 17 interviews with informants holding different
positions in the organizational hierarchy, this paper unfolds several working methods
that they believe promotes organizational learning. The most prominent methods used
by todays contractors are the relocation of experienced staff and controlled group composition;
where the project staff is believed to have the necessary knowledge (acquired
through experience) when they come to the project. Having an industry wide decline in
productivity in the construction industry for a number of years possible positive effects of
organizational learning through a knowledge enriching literature study, we were set for
examining whether information and knowledge sharing could make a positive contribution
in project-based organizations in the construction industry. It became clear through
our work that it is necessary to take measures that leads to a change in the organizational
culture for contractor companies to be able to take advantage of their own potential for
organizational learning. | |
dc.language | | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Paradigme skapt av erfaringshirakiet i bygg- og anleggsbransjen dominerer organisasjonslæringen i totalentrepenørselskaper | |
dc.type | Master thesis | |