Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakre, Arvid
dc.contributor.authorLien, Njaal Benjamin
dc.date.accessioned2021-09-23T19:17:16Z
dc.date.available2021-09-23T19:17:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:76354251:22694146
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781230
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven er et case-studie med utgangspunkt i påkjøringsrampen fra E6 Omkjøringsvegen til E6 Sluppen i sørgående retning og dens påvirkning på oppstrøms trafikk. Dette er en rampe som kan betegnes som en flaskehals i trafikken da den er en fysisk innsnevring for trafikken som følger E6 sørover. På en normal hverdag i ettermiddagsrushet vil denne rampen bli overbelastet som gir kapasitetsbrudd på vegen. Dette generer oppstrøms kø på E6 Omkjøringsvegen som resulterer i store forsinkelser for mange trafikanter, også trafikanter som ikke passerer selve flaskehalsen. Kø er ansett som et samfunnsmessig problem da det gir økte samfunnsøkonomiske kostnader, lokale forurensninger og klimagassutslipp, samtidig som at det forsinker tidsviktig transport som for eksempel nødetaters utrykninger. Oppgaven besvarer 3 hovedmål. Det første er en utredning av flaskehalsens trafikale påvirkning på oppstrøms trafikk. Dette besvares gjennom grundig analyse av forsinkelser i systemet, både i forhold til daglig trafikkdistribusjoner og tidvise gjennomsnittlige forsinkelser. Med dette som utgangspunkt gjøres det videre samfunnsøkonomiske beregninger vedrørende flaskehalsens monetære samfunnsøkonomiske kostnad. For å utføre disse analysene og for å kunne simulere trafikale endringer og tiltak er det bygget en modell for case-området som er det tredje og siste målet for oppgaven. Ved hjelp av de overnevnte målene er det besvart 2 forskningsspørsmål tilknyttet fagfelt og case-området. Disse er som følger: - Hvordan vil trafikkdistribusjonen mellom to felt uten nedstrøms kapasitetsbegrensninger i et vegdele påvirke trafikkavviklingen? - Gir to sammenhengende felt på E6 Sluppenrampen Sør tilstrekkelig kapasitet for å unngå daglig kapasitetssammenbrudd? Begge disse forskningsspørsmålene er case-orienterte, men kun det andre spørsmålet er case-spesifikt. Spørsmål 1 er spesielt interessant for dette case-studiet da vegdelet med tilhørende flaskehals denne oppgaven baserer seg på har en svært skjev trafikkfordeling mellom kjørefeltene. Det andre forskningsspørsmålet er case-spesifikt, og er besvart med hensyn til prognosert trafikkvekst i område.
dc.description.abstractThis report deals with a traffic bottleneck as a physical restraint on a multi lane road. It is a case study of a European highway through Trondheim in the southbound direction where the highway is lead through a one-lane ramp at one specific point, connecting the north part of the highway with the south part of the highway. At this connection occurs a major reduction in capacity that leads to daily rush hour congestions at the connection with significant negative influence on upstream traffic flow prior to this ramp. The purposes with this case study are to investigate the negative effects of the bottleneck regarding upstream traffic and monetary socio-economic costs, to model todays traffic situation, and do simulations with alternative solutions. In addition, these methods have been applied to describe how distribution between two lanes in a two-lane split without any downstream capacity issues affects upstream traffic flow. Data have mostly been gathered through publicly available records, field observations using stationary cameras and drone video recording. All modelling and simulations are done in Excel.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFlaskehalser i vegdeler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel