A Flashcard Based Web Application for Collective Learning and Peer Review Based Evaluation of Students
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2781069Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven beskriver implementeringen av en flashcard-basert pedagogisk applikasjon utviklet for emnet TTK4145 - Sanntidsprogrammering ved NTNU. Systemet ble utviklet med formål om å tilby en ny, unik type øving for studentene å levere, samtidig som det gir et læringsverktøy for studenter til å studere emnematerialet og forberede seg til avsluttende eksamen. Målet med applikasjonen er å legge til rette for en samlet innsats av studentbidrag for å lage et sett med flashcard av høy kvalitet som dekker pensum i emnet. Dette kollektive settet med flashcards kan brukes av studenter til å effektivt studere emnematerialet. En fagfellevurderingsprosess vil filtrere ut flashcards av høyeste kvalitet, samtidig som det gir grunnlag for evaluering av studentene.
Den implementerte webapplikasjonen ble betatestet som en frivillig øvelse av studenter som var meldt opp i sanntidsprogrammeringsemnet. Studentene leverte flashcards som ble vurdert og evaluert i en fagfellevurdering av medstudenter. Et utvalg av unike, høyt rangerte flashcards ble gjort tilgjengelig for å studere. Flashcard-applikasjonen ble aktivt brukt av 105 studenter. Et flertall av spurte studenter svarte at flashcard som ble studert i applikasjonen hadde en høy grad av kvalitet og relevans for emnematerialet, og at applikasjonen hjalp dem med å forberede seg til eksamen.
Effektiviteten og brukervennligheten til denne applikasjonen har blitt demonstrert gjennom betatesting og brukerundersøkelser, men ytterligere arbeid gjenstår å implementeres for å maksimere læringseffekten og potensialet til applikasjonen. Denne oppgaven beskriver implementeringen av en flashcard-basert pedagogisk applikasjon utviklet for emnet TTK4145 - Sanntidsprogrammering ved NTNU. Systemet ble utviklet med formål om å tilby en ny, unik type øving for studentene å levere, samtidig som det gir et læringsverktøy for studenter til å studere emnematerialet og forberede seg til avsluttende eksamen. Målet med applikasjonen er å legge til rette for en samlet innsats av studentbidrag for å lage et sett med flashcard av høy kvalitet som dekker pensum i emnet. Dette kollektive settet med flashcards kan brukes av studenter til å effektivt studere emnematerialet. En fagfellevurderingsprosess vil filtrere ut flashcards av høyeste kvalitet, samtidig som det gir grunnlag for evaluering av studentene.
Den implementerte webapplikasjonen ble betatestet som en frivillig øvelse av studenter som var meldt opp i sanntidsprogrammeringsemnet. Studentene leverte flashcards som ble vurdert og evaluert i en fagfellevurdering av medstudenter. Et utvalg av unike, høyt rangerte flashcards ble gjort tilgjengelig for å studere. Flashcard-applikasjonen ble aktivt brukt av 105 studenter. Et flertall av spurte studenter svarte at flashcard som ble studert i applikasjonen hadde en høy grad av kvalitet og relevans for emnematerialet, og at applikasjonen hjalp dem med å forberede seg til eksamen.
Effektiviteten og brukervennligheten til denne applikasjonen har blitt demonstrert gjennom betatesting og brukerundersøkelser, men ytterligere arbeid gjenstår å implementeres for å maksimere læringseffekten og potensialet til applikasjonen.