dc.contributor.advisor | Fjellvær, Hilde | |
dc.contributor.author | Nygård, Torhild | |
dc.contributor.author | Bakkene, Rebekka Ch. A. | |
dc.date.accessioned | 2021-09-22T16:03:07Z | |
dc.date.available | 2021-09-22T16:03:07Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:82735216:84343358 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2780476 | |
dc.description.abstract | I mars 2020 bestemte regjeringen at Norge skulle stenges ned grunnet Covid-19 viruset. For å
belyse pandemiens påvirkning hos SMBer, har vi studert kulturbransjen i Trondheim og
omegn. Som følge av nedstengingen, har dette vært en av de bransjene som har vært hardest
rammet.
Vi har utarbeidet følgende problemstilling:
“Hva karakteriserer SMBer i kulturbransjen, og hvordan påvirker dette
mulighetene deres for å håndtere en krise?”
Vi har gjennomført en kvalitativ oppgave med individuelle semistrukturerte intervjuer. Dette
for å studere hvilke faktorer som gjør SMBer i kulturbransjen utholdende og konkurransedyktig
under krise. Studiet er utført under Covid-19 pandemien, og kan være sneversynt grunnet en
overveldende situasjon hos respondentene. Vi har drøftet problemstillingen i lys av to teoretiske
perspektiver; dynamiske kapabiliteter og forretningsmodeller. Hensikten er å belyse om SMBer
i kulturbransjen har noen særegne karakteristika som påvirker hvordan de praktiserer business.
Funnene viser at det er ulike karakteristika hos aktørene i denne bransjen som skiller de ut fra
andre i næringslivet. Disse egenskapene blir ansett som personlige dynamiske kapabiliteter, og
bidrar til at aktørene i bransjen er bedre rustet til å håndtere pandemien. Disse opptrer som
egenskaper som gir dem fortrinn i en krisesituasjon. I innføringsprosessen, finner vi også ut at
aktørene er gjensidig avhengige av hverandre for å levere et fullverdig produkt. Samarbeid og
nettverk er derfor kritiske faktorer for at virksomhetene i bransjen kan levere ønsket resultat til
sine kunder. Det kommer videre frem at de har et stort fokus på omdømmet sitt da det har stor
påvirkningskraft for både hvilke aktører de innhenter ressurser fra, samt etterspørselen fra
kunder. Til slutt viser funn at de har noe manglende forståelse for styringssystemer; mer
spesifikt forretningsmodeller. Likevel ser vi at aktørene er noe forretningsbevisste, da de
fokuserer på flere elementer som inngår i en forretningsmodell for å opprettholde sin
verdiskapning. | |
dc.description.abstract | In March 2020, the Norwegian government decided to shut down the country, due to the Covid19 virus. The cultural sector has been hit hard by the pandemic, and along with the challenging
environment for small and medium sized enterprises (SME) this thesis seeks to explain the
following research question.
“What characteristics do SMEs in the cultural sector have, and what effect does
this have on their ability to handle crises?”
This thesis uses a qualitative method and we have done eight personal interviews with seven
different businesses. The dissertation intends to address the characteristics of SMEs in the
cultural sector and how they contribute to competitive advantage and value creation. This study
was conducted during the Covid-19 pandemic, and may be narrow-minded due to an
overwhelming situation. We have discussed the issue in the light of two theoretical
perspectives; dynamic capabilities and business models.
Based on the theoretical frameworks and the interviews, the thesis has found several
characteristics that we consider personal dynamic capabilities. The personal dynamic
capabilities have been found to lead to the development of organizational dynamic capabilities,
and establishes companies competitive advantage and value creation. This initiates good
standing in a crisis. We also find that the businesses are mutually dependent on each other to
deliver a full-fledged product. Therefore, cooperation and an established network are critical
factors in order to deliver desired results. Due to the importance of cooperation and network,
reputation is very important to the SMEs in the cultural sector. This is due to their dependency
on other businesses and their value proposition dependent on customers. Lastly, we find that
SME in the cultural sector have greater business knowledge than generally thought, and a lack
of business conceptual understanding. The overall impression is that the cultural sector acts on
intuition and base their business on this. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Når ikke Covid-19 pandemien slår oss, kan ingen | |
dc.type | Master thesis | |