Når ikke Covid-19 pandemien slår oss, kan ingen
Abstract
I mars 2020 bestemte regjeringen at Norge skulle stenges ned grunnet Covid-19 viruset. For åbelyse pandemiens påvirkning hos SMBer, har vi studert kulturbransjen i Trondheim ogomegn. Som følge av nedstengingen, har dette vært en av de bransjene som har vært hardestrammet.
Vi har utarbeidet følgende problemstilling:
“Hva karakteriserer SMBer i kulturbransjen, og hvordan påvirker dettemulighetene deres for å håndtere en krise?”
Vi har gjennomført en kvalitativ oppgave med individuelle semistrukturerte intervjuer. Dettefor å studere hvilke faktorer som gjør SMBer i kulturbransjen utholdende og konkurransedyktigunder krise. Studiet er utført under Covid-19 pandemien, og kan være sneversynt grunnet enoverveldende situasjon hos respondentene. Vi har drøftet problemstillingen i lys av to teoretiskeperspektiver; dynamiske kapabiliteter og forretningsmodeller. Hensikten er å belyse om SMBeri kulturbransjen har noen særegne karakteristika som påvirker hvordan de praktiserer business.
Funnene viser at det er ulike karakteristika hos aktørene i denne bransjen som skiller de ut fraandre i næringslivet. Disse egenskapene blir ansett som personlige dynamiske kapabiliteter, ogbidrar til at aktørene i bransjen er bedre rustet til å håndtere pandemien. Disse opptrer somegenskaper som gir dem fortrinn i en krisesituasjon. I innføringsprosessen, finner vi også ut ataktørene er gjensidig avhengige av hverandre for å levere et fullverdig produkt. Samarbeid ognettverk er derfor kritiske faktorer for at virksomhetene i bransjen kan levere ønsket resultat tilsine kunder. Det kommer videre frem at de har et stort fokus på omdømmet sitt da det har storpåvirkningskraft for både hvilke aktører de innhenter ressurser fra, samt etterspørselen frakunder. Til slutt viser funn at de har noe manglende forståelse for styringssystemer; merspesifikt forretningsmodeller. Likevel ser vi at aktørene er noe forretningsbevisste, da defokuserer på flere elementer som inngår i en forretningsmodell for å opprettholde sinverdiskapning. In March 2020, the Norwegian government decided to shut down the country, due to the Covid19 virus. The cultural sector has been hit hard by the pandemic, and along with the challengingenvironment for small and medium sized enterprises (SME) this thesis seeks to explain thefollowing research question.
“What characteristics do SMEs in the cultural sector have, and what effect doesthis have on their ability to handle crises?”
This thesis uses a qualitative method and we have done eight personal interviews with sevendifferent businesses. The dissertation intends to address the characteristics of SMEs in thecultural sector and how they contribute to competitive advantage and value creation. This studywas conducted during the Covid-19 pandemic, and may be narrow-minded due to anoverwhelming situation. We have discussed the issue in the light of two theoreticalperspectives; dynamic capabilities and business models.
Based on the theoretical frameworks and the interviews, the thesis has found severalcharacteristics that we consider personal dynamic capabilities. The personal dynamiccapabilities have been found to lead to the development of organizational dynamic capabilities,and establishes companies competitive advantage and value creation. This initiates goodstanding in a crisis. We also find that the businesses are mutually dependent on each other todeliver a full-fledged product. Therefore, cooperation and an established network are criticalfactors in order to deliver desired results. Due to the importance of cooperation and network,reputation is very important to the SMEs in the cultural sector. This is due to their dependencyon other businesses and their value proposition dependent on customers. Lastly, we find thatSME in the cultural sector have greater business knowledge than generally thought, and a lackof business conceptual understanding. The overall impression is that the cultural sector acts onintuition and base their business on this.