Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAakre, Arvid
dc.contributor.authorKogstad, Jakob
dc.contributor.authorNygaard, Simen Wrige
dc.date.accessioned2021-09-20T16:37:38Z
dc.date.available2021-09-20T16:37:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:86509542:86510691
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779576
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven har vært å videreutvikle en hastighetsmodell for tunge kjøretøy i stigninger. Eksisterende hastighetsmodell opererer med en generell antakelse om høy utnyttelsesgrad av konstant maksimal motoreffekt. I realiteten vil tilgjengelig motoreffekt påvirkes av flere faktorer, blant annet turtall, aktuelt gir og etterspurt dreiemoment. Det er blitt gjennomført forsøksturer med lastebiler fra Scania, Mercedes-Benz og Volvo. Under forsøksturene ble posisjons- og motorloggerutstyr tilkoblet for logging av data. Innsamlet data fra forsøksturene har blitt brukt for å implementere variabel motoreffekt og girfaktor i en spesifikk hastighetsmodell for de ulike lastebilene. Resultatene av en ny spesifikk hastighetsmodell viser et langt bedre tilpasset hastighetsprofil i forhold til de reelle forsøksturene, sammenlignet med eksisterende hastighetsmodell som benytter konstant motoreffekt. Eksisterende hastighetsmodell overestimerer tilgjengelige drivkrefter, som fører til høyere hastigheter enn hva som er tilfellet i virkeligheten. Funnene i oppgaven indikerer at eksisterende hastighetsmodell kan gjøres mer kompleks for å beskrive virkeligheten med en større grad av nøyaktighet. Fremgangsmåten benyttet i oppgaven vil være av interesse for potensielle arbeider som fokuserer på ytterligere utvidelse av hastighetsmodeller for kjøretøy. Kartlagte muligheter rundt motordatalogging vil være nyttige i fremtidige arbeider som omfatter feltforsøk med tunge kjøretøy.
dc.description.abstractThe purpose of this work has been to improve an existing speed model for heavy vehicles in grades. A general assumption in the existing speed model is a high degree of utilization of constant maximum engine efficiency. Available engine efficiency will in reality among several factors be influenced by engine speed, gear and torque demand. Experiments has been conducted with trucks from Scania, Mercedes-Benz and Volvo. During the experiments, equipment for logging position and engine data was applied. Accumulated data from the experiments has been used to implement varying engine effect and a gear factor in a specific speed model for the different trucks. The results of a new specific speed model reveals significantly improved speed profiles in relation to the truck experiments, compared to the existing speed model that assumes constant engine efficiency. Existing speed model seems to overestimate available propulsion, leading to higher speeds than what occurs in reality. The findings in this work implies that the existing speed model can be made more complex to depict reality with a higher degree of precision. The approach used in this work will be of interest for potential studies that focuses on further improvements of speed models for vehicles. Explored possibilities within engine data logging will be useful in upcoming studies that includes real life experiments with heavy vehicles.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDatadrevet utvikling av hastighetsmodell for tunge kjøretøy i stigning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel