Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSabri, Omar
dc.contributor.authorGravråk, Jørgen Størdal
dc.contributor.authorSanner, Håkon Hermundstad
dc.date.accessioned2021-09-20T16:33:36Z
dc.date.available2021-09-20T16:33:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81154281:81155218
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779553
dc.description.abstractVed bygging av en tunnel må det noen ganger tas hensyn til eksisterende konstruksjoner som gjør at metoden for tunneldrivingen må endres. Gjennombrytning ved hjelp av sprengning medfører at vibrasjoner kan gjøre skade på fundament. Reduserende tiltak må fattes, som ofte vil forsinke progresjonen og redusere kapasitetene i byggingen. Bacheloroppgaven ser på temaer innenfor anleggsteknikk og ingeniørgeologi, med vekt på tunneldrift. Her inngår generell informasjon om tunneldata og rystelsesteori. Rapporten tar for seg flere beregningseksempler for situasjoner der vibrasjonsbegrensende tiltak må iverksettes. Her vises det beregning av ladningsmengde, grenseverdier for vibrasjoner, kritiske avstander og metoder som reduserer belastningen på ytre omgivelser. Det beregnes hvordan tunnelbyggetiden påvirkes ved å se på endringer i salvesyklus og kapasitet. Resultater på tvers av ulike tverrsnitt settes i sammenheng, og munner ut i felles faktorer for kapasitet og fremdrift. Disse beregnede verdiene sammenliknes med antakelser fra nøkkelpersoner via spørreskjema.
dc.description.abstractDuring tunnel construction, existing constructions must sometimes be considered, which means that the method of tunneling must be changed. Explosive breakthrough causes vibrations that can damage the foundation. Reducing measures must be taken, which will often delay the progression and reduce the construction capacities. The bachelor’s thesis looks at topics within construction engineering and engineering geology, with emphasis on tunnel operations. This includes general information about tunnel data and vibration theory. The report addresses several calculation examples for situations where vibration limiting measures must be implemented. It shows the calculation of blast load, limit values for vibrations, critical distances, and methods for reducing strain towards external surroundings. How the tunnel construction time is affected, is calculated by analyzing changes in the round cycle and capacity. Combinations of different cross sections are contextualized, and result in common factors for capacity and progress. These calculated values are compared with assumptions from key people via questionnaires.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTunnelbyggetid ved rystelsesbegrensninger
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel