Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSabri, Omar
dc.contributor.authorTeigen, Eivind Tingsrud
dc.contributor.authorRemmen, Olav Andreas
dc.contributor.authorEinstad, Martin
dc.date.accessioned2021-09-20T16:27:21Z
dc.date.available2021-09-20T16:27:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:81154281:81155212
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779531
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractGjennom et samarbeidsprosjekt mellom Skanska og NTNU har denne oppgaven blitt utarbeidet med det formål å belyse sentrale problemstillinger knyttet til elektroniske tennere og lastemaskinen AMV FL-70 Hybrid. Skanska har gjennom sitt prosjekt på Nordøyvegen observert god inndrift ved bruk av elektroniske tennere, og ønsker å se nærmere på fordelene ved bruk av dette systemet. I tillegg til dette ønsker Skanska å få mer kunnskap om sin nye lastemaskin, AMV FL-70 Hybrid. Det er ønskelig å få tydeligere svar rundt produktiviteten til denne maskinen. Det ble utarbeidet et datagrunnlag ved prosjektet Nordøyvegen som utgangspunkt for drøfting rundt problemstillingene. Dataene består av både fysisk registrert syklustider på stuff, kombinert med interne rapporter fra Skanska. Det ble funnet driftsfordeler knyttet til bruk av elektroniske tennere angående kvalitet. Av observasjonene som ble gjort ble det målt større inndrift og brytningsgrad ved bruk av elektroniske tennere. Det ble også observert redusert overmasse og sprøytebetongforbruk, samt redusert sprengstofforbruk. Det ble ikke påvist noen endring i syklustid som konsekvens av å bytte tennsystem, men ladetidene gikk noe opp ved bruk av elektroniske tennere. AMV FL-70 Hybrid ble fulgt opp under lasting for å dokumentere lastekapasitet. Det ble registrert en lastekapasitet som var konkurransedyktig sett i forhold til CAT 980M, en konvensjonell hjullaster benyttet for det samme tverrsnittet i vegtunnel. Det konkluderes med at maskinen er konkurransedyktig, med det forbehold om at de aktuelle maskinførerne får tilstrekkelig erfaring med maskinen. Det er fullt mulig å laste og renske stuff samtidig, om tilgjengelig transport er lagt opp for dette. En erfaren maskinfører vil ikke ha behov for å bruke betydelig tid på rensk etter lasting ved full utnyttelse av AMV FL-70 Hybrid under lasteprosessen.
dc.description.abstractThrough a collaborative project between Skanska and NTNU, this thesis has been prepared with the aim of shedding light on key issues related to electronic detonators and the AMV FL-70 Hybrid loader. Through their project on Nordøyvegen, Skanska has observed good progression when using electronic detonators, and wants to take a closer look at the benefits of using this system. In addition to this, Skanska wants to gain more knowledge about its new front loader, the AMV FL-70 Hybrid. It is desirable to get clearer answers about the productivity of this machine. A data basis was prepared through visits at the Nordøyvegen project, as a starting point for discussions on the issues. The data consists of both physically registered cycle times in the tunnel, combined with internal reports from Skanska. Operational benefits were found related to the use of electronic detonators regarding quality. Among the observations made, greater drift and degree of refraction were measured using electronic detonators. Reduced overbreak and shotcrete consumption were also observed, as well as reduced explosive consumption. No change in cycle time was detected, because of changing the detonator system. The charging times increased somewhat with the use of electronic detonators. The AMV FL-70 Hybrid was followed up during loading to document loading capacity. The observed loading capacity was competitive in relation to the CAT 980M, a conventional wheel loader used for the same cross section in road tunnels. It is concluded that the machine is competitive, with the proviso that the relevant machine operators gain sufficient experience with the machine. It is entirely possible to load and scale the tunnel at the same time, if available transport is arranged for this. An experienced operator will not need to spend significant time to scale after loading, when fully utilizing FL-70 during the loading process.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKonvensjonell tunneldrift – En sammenligning av elektroniske og ikke-elektriske tennere, samt produktivitet for AMV FL-70 Hybrid
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel