dc.contributor.advisor | Sabri, Omar | |
dc.contributor.author | Teigen, Eivind Tingsrud | |
dc.contributor.author | Remmen, Olav Andreas | |
dc.contributor.author | Einstad, Martin | |
dc.date.accessioned | 2021-09-20T16:27:21Z | |
dc.date.available | 2021-09-20T16:27:21Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:81154281:81155212 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2779531 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Gjennom et samarbeidsprosjekt mellom Skanska og NTNU har denne oppgaven blitt utarbeidet
med det formål å belyse sentrale problemstillinger knyttet til elektroniske tennere og
lastemaskinen AMV FL-70 Hybrid. Skanska har gjennom sitt prosjekt på Nordøyvegen
observert god inndrift ved bruk av elektroniske tennere, og ønsker å se nærmere på fordelene
ved bruk av dette systemet. I tillegg til dette ønsker Skanska å få mer kunnskap om sin nye
lastemaskin, AMV FL-70 Hybrid. Det er ønskelig å få tydeligere svar rundt produktiviteten til
denne maskinen. Det ble utarbeidet et datagrunnlag ved prosjektet Nordøyvegen som
utgangspunkt for drøfting rundt problemstillingene. Dataene består av både fysisk registrert
syklustider på stuff, kombinert med interne rapporter fra Skanska.
Det ble funnet driftsfordeler knyttet til bruk av elektroniske tennere angående kvalitet. Av
observasjonene som ble gjort ble det målt større inndrift og brytningsgrad ved bruk av
elektroniske tennere. Det ble også observert redusert overmasse og sprøytebetongforbruk, samt
redusert sprengstofforbruk. Det ble ikke påvist noen endring i syklustid som konsekvens av å
bytte tennsystem, men ladetidene gikk noe opp ved bruk av elektroniske tennere.
AMV FL-70 Hybrid ble fulgt opp under lasting for å dokumentere lastekapasitet. Det ble
registrert en lastekapasitet som var konkurransedyktig sett i forhold til CAT 980M, en
konvensjonell hjullaster benyttet for det samme tverrsnittet i vegtunnel. Det konkluderes med at
maskinen er konkurransedyktig, med det forbehold om at de aktuelle maskinførerne får
tilstrekkelig erfaring med maskinen. Det er fullt mulig å laste og renske stuff samtidig, om
tilgjengelig transport er lagt opp for dette. En erfaren maskinfører vil ikke ha behov for å bruke
betydelig tid på rensk etter lasting ved full utnyttelse av AMV FL-70 Hybrid under
lasteprosessen. | |
dc.description.abstract | Through a collaborative project between Skanska and NTNU, this thesis has been prepared with
the aim of shedding light on key issues related to electronic detonators and the AMV FL-70
Hybrid loader. Through their project on Nordøyvegen, Skanska has observed good progression
when using electronic detonators, and wants to take a closer look at the benefits of using this
system. In addition to this, Skanska wants to gain more knowledge about its new front loader,
the AMV FL-70 Hybrid. It is desirable to get clearer answers about the productivity of this
machine. A data basis was prepared through visits at the Nordøyvegen project, as a starting
point for discussions on the issues. The data consists of both physically registered cycle times in
the tunnel, combined with internal reports from Skanska.
Operational benefits were found related to the use of electronic detonators regarding quality.
Among the observations made, greater drift and degree of refraction were measured using
electronic detonators. Reduced overbreak and shotcrete consumption were also observed, as
well as reduced explosive consumption. No change in cycle time was detected, because of
changing the detonator system. The charging times increased somewhat with the use of
electronic detonators.
The AMV FL-70 Hybrid was followed up during loading to document loading capacity. The
observed loading capacity was competitive in relation to the CAT 980M, a conventional wheel
loader used for the same cross section in road tunnels. It is concluded that the machine is
competitive, with the proviso that the relevant machine operators gain sufficient experience
with the machine. It is entirely possible to load and scale the tunnel at the same time, if
available transport is arranged for this. An experienced operator will not need to spend
significant time to scale after loading, when fully utilizing FL-70 during the loading process. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Konvensjonell tunneldrift – En sammenligning av elektroniske og ikke-elektriske tennere, samt produktivitet for AMV FL-70 Hybrid | |
dc.type | Bachelor thesis | |