Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJonsson, Thomas
dc.contributor.authorMuller, Mentor
dc.date.accessioned2021-09-20T16:24:55Z
dc.date.available2021-09-20T16:24:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:56803644:29613348
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779507
dc.description.abstractNorge er det mest trafikksikre landet i Europa, og risikoen for å bli drept i trafikken er kraftig redusert for alle trafikkgrupper. I løpet av perioden 2004-2018 har antall drepte fotgjengere gått ned fra 22 fotgjengere i 2004 til 13 fotgjengere i 2018, og antall hardt skadde fotgjengere har gått ned fra 116 fotgjengere i 2004 til 75 fotgjengere i 2018. Stortinget vedtok i 2002 en Nullvisjon, en visjon med det overordnet målet for alt trafikksikkerhetsarbeid i Norge: «Vi skal ikke ha ulykker med drepte og hardt skadde i trafikken». Stortinget la til grunn i Klimaforliket i 2012 nullvekstmålet. Målet er at veksten av persontransporten i byområder skal tas med gange, sykkel og kollektivtransport. Med bakgrunn i et slikt overordnet mål i transportpolitikken vil en økning i andelen fotgjengere i trafikken medføre en økning i trafikkulykker. For at de to målsetningene ikke skal komme i konflikt med hverandre, må trafikksikkerhetsarbeidet intensiveres slik at det blir trygt og attraktivt å være fotgjenger. Et av trafikksikkerhetstiltakene som benyttes for å redusere ulykkesrisikoen i gangfelt er opphøyd gangfelt. Temaet om opphøyd gangfelt er lite forsket på, og hensikten med denne oppgaven er å finne trafikksikkerhetseffekten opphøyde gangfelt har for fotgjengere. Metoden som er brukt for å undersøke trafikksikkerhetseffekten er metoden før- og etter undersøkelse, ved å studere registrerte trafikkulykker for myke trafikanter i perioden mellom 2004-2018. Det er 51 registrerte trafikkulykker som er undersøkt i 33 gangfelt i denne rapporten. Undersøkelsen baserer seg på data hentet fra Nasjonal vegdatabanken (NVDB). Resultat av undersøkelsen for periode 2004-2018 viser at i gjennomsnitt skjer det 0,083 ulykker per år i opphøyd gangfelt, og 0,137 trafikkulykker per år i oppmerket gangfelt. I løpet av de siste 15 årene har det gjennomsnittlige årlige antall drepte fotgjengere gått ned med 48% (fra 28,6 per år i 2004-2008 til 20,0 per år i 2009-2013 og ned til 13,6 per år i 2014- 2018), mens gjennomsnittlige antall hardt skadde fotgjengere har gått ned med 25% (fra 242,2 per år i 2004-2009 til 184,0 i 2009- 2013 og ned til 122,6 i 2014-2018). Til sammenligning har det totale antall drepte i vegtrafikkulykker gått ned med nesten ca. 58% og hardt skadde med ca. 42% siden 2004. Prosentandelen drepte og hardt skadde fotgjengere, i forhold til det totale antall drepte og hardt skadde i vegtrafikkulykker har omtrent vært uendret i løpet av perioden 2004-2018. Funnene fra undersøkelsen viser at det er alt for lave trafikkulykker per gangfelt både i før og etter periode til at det er grunnlag for å trekke konklusjoner om trafikksikkerheten til opphøyd gangfelt. Andelen av drepte og hardt skadede fotgjengere sammenlignet med det totale antall drepte og hardt skadde er ikke endret noe særlig i løpet av perioden, dermed er det vanskelig å anta at opphøyd gangfelt alene reduserer ulykkesrisikoen for kryssende fotgjengere.
dc.description.abstractNorway is the most traffic safe country in the world, and the risk of being killed in traffic is greatly reduced for all traffic groups. Over the period 2004-2018, the number of pedestrians killed has been reduced from 22 pedestrians in 2004 to 13 pedestrians in 2018, and the number of seriously injured pedestrians has been reduced from 116 pedestrians in 2004 to 75 pedestrians in 2018. Norwegian Parliament passed in 2002 a Vision zero, a vision with the overall purpose for all traffic safety work in Norway: "There shall be no fatal or serious accidents in the transport sector". In the Climate Agreement in 2012, the parliament set the zero-growth target. The objective is that the growth in passenger traffic in urban areas shall be covered by public transport, cycling and walking. With a background for such an overriding goal in transport policy, an increase in the proportion of pedestrians in traffic will lead to an increase in traffic accidents. In order for the two objectives not to conflict with each other, traffic safety work must be intensified so that it becomes safe and attractive to be a pedestrian. One of the traffic safety measures used to reduce the risk of accidents in pedestrian crossings is raised zebra crossing. The topic of raised zebra crossing is little researched, and the purpose of this thesis is to find the traffic safety effects of raised zebra crossings have on pedestrians. The method used to investigate the road safety effect is the before and after method, by studying registered traffic accidents for soft road users in the period between 2004-2018. There are 51 registered traffic accidents that have been investigated on 33 zebra crossings in this report. The survey is based on data obtained from the National Road Data Bank (NVDB). The results of the survey for the period 2004- 2008 show that on average there are 0,083 accidents per year on raised zebra crossings, and 0,137 traffic accidents per year on a regular zebra crossing. Over the last 15 years, the average annual number of pedestrians killed have been reduced by 48% (from 28,6 per year in 2004-2008 to 20,0 per year in 2009- 2013 and down to 13,6 per year in 2014-2018), while the average number of severely injured pedestrians has decreased by 25% (from 242,2 per year in 2004- 2009 to 184,0 in 2009-2013 and down to 122,6 in 2014-2018). In comparison, the total number of fatalities in road traffic accidents has decreased by approx. 58% and badly injured with approx. 42% since 2004. The percentage of pedestrians killed and seriously injured, in relation to the total number of killed and seriously injured in road traffic accidents, has remained virtually unchanged during the period 2004-2018. The findings from the survey show that there are far too little traffic accidents per pedestrian crossing both in the period before and after the period for there to be a basis for drawing conclusions about traffic safety raised zebra crossing. The proportion of killed and seriously injured pedestrians compared with the total number of killed and seriously injured has not changed much during the period, thus it is difficult to assume that raised zebra crossing alone reduce the accident risk for crossing pedestrians.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleTrafikksikkerhetseffekten i opphøyd gangfelt
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel