Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKassa, Elias
dc.contributor.authorLerkendal, Kjetil
dc.date.accessioned2021-09-20T16:21:28Z
dc.date.available2021-09-20T16:21:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:61043318:61948460
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779478
dc.description.abstractBane NOR som infrastruktureier av det nasjonale jernbanenettet har sikkerhet som sin fremste filosofi. Bane NOR har som målsetting å være Europas sikreste jernbane. Det skal være trygt å reise med og ferdes langs den norske jernbanen. Det forekommer dessverre fra tid til annen ulykker og hendelser til tross for en ambisiøs målsetting om å forebygge disse. Mange av hendelsene finner sted der jernbane og vei krysser hverandre på samme plan. Planoverganger, usikrede som sikrede, er et av de større konflikt punktene langs norsk jernbane i form av ulykker og nesten ulykker. Planovergangene inne på Alnabru skifte- og godsterminal er en del av et komplisert og sterkt trafikkert område hvor det er tungtransporten som dominerer både på vei og jernbane. Uønskede hendelser på og rundt planovergangene forekommer ofte med skade på jernbaneinfrastrukturen som konsekvens. De uønskede hendelsene inntreffer med en frekvens som setter sikkerheten i området på prøve Denne oppgaven har som målsetting å jobbe seg systematisk gjennom siste to-tre års uønskede hendelser for å dokumentere årsakssammenhenger til hendelsene. Det er etter vurdering av metode og kildemateriale til data blitt foretatt risiko og konsekvensanalyser basert på tidligere uønskede hendelser i området og på bakgrunn av observasjoner av trafikksituasjonen i området. Det er også gjort en kostnadsanalyse for å se hva de årlige hendelsene koster. Kostnadsanalysen kan også benyttes i vurderingen kost/nytte ved et tiltak. Oppgaven tar også i betraktning de menneskelige faktorene som en indirekte analyse ved å sammenstille allerede utarbeidede studier fra tungtransportulykker. Oppgavens betraktning støtter seg på to kjente studier. Et Studie i regi av International Road Transport union and EU Commission og en artikkel fra Trafikk Økonomisk institutt. Konklusjonen i oppgaven er at det ikke er en enkelt årsak til hendelsene på og ved planovergangene. Det er to faktorer som fremstår mer dominante i årsakssammenhengen til hendelsene en andre, det er værsituasjonen i forhold til siktbildet og observasjonsmuligheter til lyssignal i godt vær og den andre faktoren som utpeker seg er de menneskelige faktorene.
dc.description.abstractBane NOR as infrastructure owner of the national railway network has safety as its foremost philosophy. Bane NOR aims to be Europe's safest railway. It should be safe to travel with and along the Norwegian railway. Unfortunately, from time to time accidents and incidents occur despite an ambitious goal to prevent them. Most of the incidents take place where the railway and road cross each other on the same height level. Level crossing, unsecured and secured, are one of the major conflict points along the Norwegian railway in terms of accidents and almost accidents. The level crossing inside the Alnabru change and freight terminal are part of a complicated and heavily trafficked area where the heavy transport dominates both the road and railway. Adverse incidents on and around the level crossings often occur with damage to the railway infrastructure consequently. The adverse incidents occur at a frequency that puts the safety of the area to the test. The purpose of this thesis is to work systematically through the last two to three years of undesirable incidents to document the causation of the incidents. After assessing the method and source material for the data, risk and impact assessments have been made based on previously undesirable incidents in the area and based on observations of the traffic situation in the area. A cost analysis has also been done to see what the annual incidents cost. The cost analysis can also be used in the cost / benefit assessment of a measure. The thesis also considers the human factors as an indirect analysis by comparing earlier studies done within heavy transport accidents. The thesis is based on two well-known studies. A Study conducted by the “International Road Transport Union and EU Commission” and an article from the “Traffic Economics Institute”. The conclusion of the thesis is that there is no single cause of the incidents on or at the level crossings. There are two factors that appear to be more dominant in the causation to the incidents than others. The first is the weather situation in relation to the visual image, and the observation possibilities for light signal in good weather. The other factor that sticks out is the human factors.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleUndersøkelser av uønskede hendelser ved planovergangene. Casestudie fra Alnabru skiftestasjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel