Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLÆDRE, OLA
dc.contributor.authorRAMAJ, GENTJAN
dc.date.accessioned2021-09-20T16:19:09Z
dc.date.available2021-09-20T16:19:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:50403903:34497099
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779448
dc.description.abstractI det siste årene har digitalisering og forbedringen av internettløsninger forandret store deler innenfor den industrielle sektoren, noe som har resultert i en enorm økning i samarbeid og noen ganger produktivitet, produktkvalitet og produktsortiment. På grunn av en slik utvikling av avansert teknologi, har BIM revolusjonen oppstått i AEC industrien. Målet med denne artikkelen er å forklare hva veiprosjekt «E39 Kristiansand Vest – Mandal Øst» prøver å levere i samsvar med BIM implementeringsstrategi og særlig BIM nivå 3. Målet er også å prøve å avdekke utfordringer relatert til data kvalitet som vil bli lastet opp i BIM modellen og gi informasjonsflyt til organisasjoner og andre direkte relaterte interesse parter. Avhandlingen ble laget for å svare på følgende forskningsspørsmål: 1) Hva er de teoretiske mulighetene til komplett integrert BIM nivå 3? 2) Hva er utfordringene i samsvar med data kvalitet og informasjon? 3) Hvordan kan gapet mellom teoretisk tilnærming og praktisk tilnærming blir mindre? Gjennom litteratur, formelle og ikke-formelle samtaler, dybdeintervjuer og til dels gjennom arbeidet med en vitenskapelig artikkel, prøver oppgaven å utforske ulemper og fordeler ved implementering av BIM på nivå 3 vil gi på prosjektet. Utfordringene og erfaringene fra å jobbe med samarbeidspartneren AF Gruppen som hoved entreprenør er sammenliknet med teorien og både fordeler og punkter på forbedring er identifisert. Studien viser at de involverte i bruken av BIM er svært positive til utvikling av ny teknologi og mener at dette er det rette steget mot et komplett digitalt byggemiljø. Studien viser at det er et behov for å ansette flere kvalifiserte ansatte, mer opplæring blant de allerede eksisterende ansatte som jobber på prosjekter, tidlig involvering av underleverandører, forbedring av modellbeskrivelsen, integrering av flere digitale verktøy i den nettbaserte portalen og å involvere Statens Vegvesen i hele design prosessen da dette kan spare tid i godkjenningsprosessen. Til slutt viser studien at Lean prinsippene forbedrer påliteligheten for effektiviteten i et BIM nivå 3 prosjekt, men det er to hovedutfordringer når det kommer til utnytting av potensialet til digitalisering av AEC industrien; 1) De eksisterende programvareverktøyene er ikke tilpasset digitaliseringen, 2) Eksterne interesseholdere som bremser produksjonen. Disse problemene kan adresseres ved å få mer erfaring fra fremtidige prosjekter, tidlig involvering av viktige interesseholdere og ved å trene ansatte før de ansettes til å jobbe i prosjektene
dc.description.abstractIn the last decade, digitalization and the improvement of internet solutions has transformed a wide range of industrial sectors, resulting in a tremendous increase in collaboration and sometimes in productivity, product quality and product variety. Due to this development and advancement in technology, the BIM revolution has arisen in AEC industry also. The aim of this paper is to explain what contractor building road project “E39 Kristiansand Vest – Mandal Øst” is trying to deliver in accordance to BIM Implementation Strategy, particularly “Fully integrated BIM at maturity level 3” and try to uncover challenges that are related to data quality which will be uploaded in the BIM model and the information flow inside organizations and other directly related stakeholders. Thesis is designed to answer the following research questions 1) What are the theoretical possibilities of level 3 Fully integrated BIM? 2) What are challenges in accordance to data quality and information? 3) How to close the gap between theoretical approach and practice? Through literature review, formal and informal conversations, in-depth interviews and partly working on a scientific article, the paper tries to investigate the challenges and benefits that the Implementation of BIM at maturity level 3 will provide for the project. The challenges revealed and experience gained from working with the collaboration partner AF Gruppen as Main Contractor, are compared with the theory and both benefits and points of improvement are identified. The study shows that those involved in the usage of BIM are largely positive for development of new technology and they believe that this is the right step toward a fully digital construction environment. The research pinpoints the need to hire more qualified staff, more training among the staff that is actually working in the project, early involvement of the subcontractors, improve the model descriptions, integrate more digital tools in the web-based portal and involve the Road Authorities in the whole design process so can this save time in the approving process. Lean principles as improved reliability and effectivity in a BIM level 3 Project are observed but some obstacles as development of new software`s and early involvement of stakeholders must be addressed. These problems can be addressed by gaining more experience in further projects, early involvement of important stakeholders and by training staff before starting to work in the project.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleFully integrated BIM at maturity level 3 in the Road Project "E39 Kristiansand West - Mandal East".
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel