An Experimental Study on the Use of Sound, as Attention Grabber, in Map Animations
Abstract
De aller første kartanimasjonene ble laget for hånd, noe som er veldig tidkrevende. Siden den gang har teknologien utviklet seg og mulighetene for å designe kartanimasjoner er ubegrensede. Det er ikke lenger teknologien som setter en stopper for hva som kan presenteres, det er menneskets kognitive kapasitet. Et ofte diskutert tema i litteraturen, men sjeldent studert, er bruk av lydvariabler for å øke effektiviteten av kartanimasjoner. Resultater fra forskning innen kognitive teorier og multimedia læring antyder at multimodale animasjoner, animasjoner som benytter både visuelle variabler og lydvariabler til å presentere informasjon, vil øke kapasiteten til arbeidshukommelsen. Dette er imidlertid ikke bekreftet for kartanimasjoner. På bakgrunn av dette er denne masteroppgaven et forsøk på å verifisere effekten av å benytte lydvariabler som oppmerksomhetsfangere i kartanimasjoner. Et nettbasert eksperiment ble designet og gjennomført, der stimuli var en kartanimasjon av signifikante jordskjelv over hele verden. Lydvariabelen ble anvendt sammen med en visuell variabel, for å trekke brukerens oppmerksomhet til jordskjelv av en spesifikk kategori. Resultatene av eksperimentet var ikke tilstrekkelig til å verifisere at lydvariabler kan benyttes til å forbedre kartanimasjoner. Konklusjonen er at utformingen av både kartanimasjonen og eksperimentet ikke var tilstrekkelig. Det var imidlertid noen interessante resultater som impliserer at bruken av lyd økte prestasjonen til deltakerne på spørsmål om jordskjelv av den spesifikke kategorien knyttet til lydvariabelen. Deltagerne som så animasjonen med lyd, hadde en høyere prosentandel riktige svar på de fleste av disse spørsmålene. På den andre siden, er det resultater som presiserer viktigheten av å være forsiktig med bruken av lydvariabler. Dersom lydvariabler ikke blir benyttet på riktig måte vil det trekke oppmerksomhet bort fra andre elementer i animasjonen og øke den kognitive belastningen. Til tross for at denne studien ikke var tilstrekkelig for å konkludere med at lyd øker effektiviteten av kartanimasjoner var det flere interessante resultater. Temaet bør definitive utforskers nærmere. The very first map animations were drawn by hand which was very time consuming. Ever since then, the technological evolution have presented unlimited possibilities for designing map animations. It is no longer the technology that sets the limit for what can be presented in a map animation, it is the cognitive capacity of the human brain. An often discussed theme in literature, but sparsely studied, is enhancing the effectiveness of map animation by applying sound variables. Results from cognitive research on multimedia strongly implies that adding sound, and making an animation multimodal, will increase the working memory capacity. However, this is yet to be verified for map animations. Therefore, this thesis is an attempt to verify or discard the effect of sound variables, as attention grabbers, in map animations. A web-experiment was designed and conducted using a map animation of significant earthquakes worldwide as stimuli. Sound was applied to the map animation, paired with a visual variable and functioning as an attention grabber for earthquakes of a specific category. The results of the experiment were not sufficient to verify that sound variables enhance the effectiveness of map animation. The conclusion is that the design of both the map animation and the experiment was not appropriate and should be improved. There were however some interesting results that implies that the use of sound increases the performance of the participants in terms of correct answers. The groups that saw the animation with sound had a higher percentage of correct answers on most of the questions regarding earthquakes of the specific category connected with the sound variable. On the other hand, some of the results indicate that the use of sound needs to be considered carefully. If applied incorrectly, the sound will draw attention away from other elements in the animation and increase the cognitive load. Despite the inconclusive results, this study provided some interesting results and the subject should definitely be explored further.