Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDrevland, Frode
dc.contributor.advisorHjelseth Eilif
dc.contributor.authorFannemel, Lorentz
dc.date.accessioned2021-09-20T16:15:08Z
dc.date.available2021-09-20T16:15:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:50403903:32311933
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779416
dc.description.abstractDenne masteroppgaven ser på utfordringene som byggenæringen møter i et stadig mer komplekst og teknologisk samfunn. Mange hevder digitalisering er en viktig bidragsyter for å løse fremtidens behov, men digitalisering gir i seg selv mange utfordringer å hanskes med. En av hovedutfordringene er at byggenæringen er fragmentert på flere måter, noe som gjør det vanskelig å samles om en digital utvikling. I 2017 ble det derfor lansert et digitalt veikart mot 2025, som skulle hjelpe næringen med å samle initiativene mot en heldigitalisert BAE-næring. Dette veikartet pekte ut en ambisjon, og satte ut gjøremål for å komme nærmere denne ambisjonen. Effektene har imidlertid latt vente på seg, noe som gjør at implementeringsstrategier tilknyttet digitalisering er interessant å se nærmere på. Mye peker på at det ikke er samsvar mellom forventninger i strategier og krav, og de reelle utfordringene næringen står ovenfor. Problemstillingen som oppgaven tar utgangspunkt i, søker derfor etter å identifisere hvordan strategier og krav burde tilnærme seg til den digitale utviklingen. Dette har ført til tre forskningsområder; 1) hensikt og forventninger til digitalisering, 2) utfordringer tilknyttet digitalisering, og 3) hvilket behov næringen har for strategier, krav og standarder i forhold til digitalisering. Forskningen er utført gjennom kvalitative litteratur- og dokumentstudier av generell teori om digitalisering, ledelse, og av digitale arbeider og satsninger i Norge og Storbritannia. Dette er kombinert med tolv kvalitative dybdeintervjuer i den norske byggenæringen, der utvalget består av ulike ledertyper innen norsk byggenæring og digitaliseringsarbeid. Resultatene av forskningen i oppgaven tyder på at den generelle hensikten med digitalisering handler om å bruke teknologi til å samhandle, utvikle prosesser, dele informasjon, og bygge ny kompetanse. Mange muligheter gjør at mange også opplever digitalisering som altoppslukende, og har dermed regulert forventningene sine til å bli mer avventende i utviklingen. Forvirringen rundt digitalisering spiller også inn på utfordringene som bransjen opplever ved digitalisering, ved at flere verner mer om egen utvikling og suksess. Dette leder til utfordringer koblet mot uklar informasjons-håndtering, suboptimalisering, lite tillit, og forflytting av risiko. Utfordringene er overordnet preget av to faktorer; fragmentering og lite kompetansebygging. Behovet for strategi og krav har blitt koblet mot å danne en retning som bransjen kan assosiere seg med i et nærliggende perspektiv, slik at man danner en utvikling som har et lettere «innsteg». Samtidig må krav være enkle og tydelige å forholde seg til, slik at alle skjønner hva de vil frem til. Det mest nærliggende behovet for strategi og krav går på å få dannet en standard digital informasjonsplattform, som kan etableres hos byggherre. Ved å få til dette, vil digitalisering flytte fokuset mer tilbake til deling og samarbeid. På lengre sikt må strategiene omfatte større endringer. Dette handler om å binde prosjekt og drift bedre sammen gjennom finansiering og ansvarsforhold, slik at insentivene blir større for å bygge bygg som tar vare på livsløpskostnader. Konklusjonen på oppgaven er at strategier og krav bør tilnærme seg til den digitale utviklingen ved å ta hensyn til både kortsiktige og langsiktige mål, samtidig som krav må være enkelt formulert og tydelig fremstilt. Krav og strategier i dag preges av å bli for omfattende, noe som gjør at det er vanskelig å komme i gang. I første omgang handler tilnærmingen om å danne en bedre inngang til digitaliseringen der kortsiktige måloppnåelser blir mer tydelige.
dc.description.abstractThis master thesis is exploring the challenges facing the AECOO industry in an increasingly complex and technological society. A common agreement is that digitalisation is an important contributor to solving the needs of the future, but digitalisation itself presents many challenges to deal with. One of the main challenges in the construction industry is that the industry is fragmented both in geographical location and in the value chain. Hence, its more difficult to gather a digital development. In 2017, a digital roadmap towards 2025 was launched, which is targeted to help the industry gather initiatives towards a fully-digitized AECOO industry. This roadmap pointed out an ambition and tasks to reach this ambition. However, the effects have been delayed, which makes implementation strategies related to digitalization interesting to look more closely into. In this regards, a common acknowlegdment is that there is no correlation between expectations in strategies and requirements, and the actual challenges facing the industry. Hence, the problem on which this thesis is based, seeks to identify how strategies and requirements should approach digital development. This has led to three main areas of research; 1) intent and expectations for digitization; 2) challenges related to digitization; and 3) the industry's need for strategies, requirements and standards in relation to digitization. The research was conducted through qualitative literature and document studies of general theory of digitalization and management, and of digital work and initiatives in Norway and the United Kingdom. This is combined with twelve qualitative in-depth interviews in the Norwegian construction industry, where the sample consists of different types of managers in the Norwegian construction industry and digitalisation work. The results of the research indicate that the general intent of digitalisation is about using technology to interact, develop processes, share information, and build new skills. The many opportunities also makes digitalization overwhelming. Hence, expectations are regulated to be more pending in the development. The overwhelming digitalization is also presented through the challenges. People focus more on their own development and success, which results in challenges in regard of unclear information management, suboptimization, low trust, and transferring risk. The need for strategy and requirements has been linked to the need for a direction that the industry can associate with in a short term perspective, thus creating a development that has an easier approach. At the same time, requirements must be simple and clear, so that everyone understands the main target. The most obvious need for strategy and requirements is to create a digital platform, which can be established by the client. By doing this, digitalization turns its focus back to sharing and collaboration. In longer terms, the strategies must include major changes. This is about linking the project phase and operation phase stronger together through funding and accountability. This will hopefully increase the incentives for lifecycle calculations and objectives in a longer term. The conclusion of this master thesis is that strategies and requirements should approach digital development by taking into account both short term and long term achievements, while at the same time requirements must be easily formulated and clearly stated. Today's demands and strategies are characterized by being too comprehensive, which makes it difficult to get started. Firstly the approach must create a better entrance to digitalization where short term goal attainment becomes more clear.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSystematisering av digital utvikling gjennom strategier og krav i byggenæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel