Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPitera, Kelly
dc.contributor.advisorPokorny, Petr
dc.contributor.authorKvasnes, Sara
dc.date.accessioned2021-09-20T16:09:29Z
dc.date.available2021-09-20T16:09:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:57484576:35284433
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779360
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFaktorer knyttet til vegens utforming og miljø har vært medvirkende i hver fjerde dødelige motorsykkelulykke. Alvorlige trafikkulykker fører til store direkte og indirekte kostnader for samfunnet og de involverte. Derfor er det stor interesse for å redusere antallet alvorlige trafikkulykker. I Norge har nullvisjonen spilt en viktig rolle innen det målrettede arbeidet mot å redusere antall drepte og hardt skadde i trafikken. Likevel har antallet drepte og hardt skadde motorsyklister forblitt stabilt. Det er derfor nødvendig å redusere antallet motorsykkelulykker for å oppnå visjonen om ingen drepte eller hardt skadde i trafikken. For å redusere antallet motorsykkelulykker er det viktig å ha kunnskap om risikofaktorene som påvirker dem. Formålet med dette studiet er derfor å undersøke hvordan vegens utforming påvirker enslige motorsykkelulykker. Elementene som undersøkes i dette studie er horisontalkurvatur (radius, grad av kurvatur og nabokurver), kjørefelt- og skulderbredde. En case-control metode ble benyttet for å undersøke disse elementene. En slik studie utføres ved at vegsegmenter hvor det har hendt en ulykke (ulykkesegmnet) sammenlignes med vegsegmenter hvor det ikke har hendt en ulykke (kontrollsegment). Det segmenterte vegnettet benyttet i denne studien ble opprinnelig utviklet av Pokorny et al. (2020). Videre matches kontrollsegmentene til ulykkesegmentene basert på de bakenforliggende faktorene ÅDT og fartsgrense. Segmenteringen ble utført ved hjelp av programvaren QGIS, dataen ble videre behandlet ved bruk av programmeringsspråket Python. Evnen til å behandle data ved hjelp av Python ble tilegnet under arbeidet med denne masteroppgaven. Videre ble den statistiske analysen utført i SPSS. Resultatene viser at horisontal kurvatur har større innvirkning på enslige motorsykkelulykker enn kjørefelt- og skulderbredde. Dersom resultatene sammenlignes med lignende resultater for motoriserte kjøretøy, vises det at horisontal kurvatur har større innvirkning på motorsykkelulykker sammenlignet med andre kjøretøy. Resultatene for kjørefeltbredde viser at risikoen for en ulykke er større ved bredere kjørefelt, resultatene for motoriserte kjøretøy viser det samme. For skulderbredde er det også konsensus om at økt skulderbredde senker risikoen for en ulykke.
dc.description.abstractFactors related to the road infrastructure has proven to be a contributing factor in every fourth fatal motorcycle accident. As such accidents lead to enormous costs, both direct and indirect, there are vast interests in reducing the number of accidents. In Norway, Vision zero (i.e., zero killed and severely injured in traffic) has become an essential vision within the work on traffic safety, and the targeted work has been successful. Although there has been a reduction, the number of killed and severely injured motorcyclists has remained stable. The reduction of the number of motorcycle accidents is thereby a necessary step towards achieving vision zero. Therefore, this master thesis aims to investigate how elements within road geometry influence the occurrence of single motorcycle accidents in Norway as it is essential to increase the knowledge on the risk factors related to such accidents in order to reduce them. The elements investigated are horizontal curvature (i.e., curve radius, degree of curvature, and neighbor curve requirements), traffic lane width and shoulder width. A matched case-control study design was utilized to examine the safety effects of these elements. A case-control study is conducted by comparing a group of road segments, which has experienced a relevant accident (cases), to a group of segments which has not experienced an accident (controls). The cases are matched to the controls based on the confounding variables: in this study, traffic volume (AADT) and speed limit. A segmented road network, initially developed for a similar study on motorized vehicles by Pokorny et al. (2020), was reused in the current study. The segmentation was conducted in the software QGIS, and the data were further processed using the Python programming language. The ability to handle data by using Python was learned during the work of this thesis. Further, the statistical analysis of the data was conducted using the statistical software SPSS. The results indicate that horizontal curvature is more influential on single motorcycle accidents compared to lane and shoulder width. When the results on motorcycles are compared to results on other motorized vehicles, it is shown that horizontal curvature has a more significant impact on motorcycle accidents compared to other vehicles. The results on lane width show higher odds for a single motorcycle accident when the width increases; this is also consistent with other motorized vehicles. The results on shoulder width are also consistent with other motorized vehicles, and so is lane width.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleSafety effects of horizontal curve design, traffic lane and shoulder width on single motorcycle accidents in Norway
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel