Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTorp, Olav
dc.contributor.advisorÖhman, Camilla
dc.contributor.advisorOlsen, Snorre Nordbo
dc.contributor.authorJagland, Marie Rokke
dc.date.accessioned2021-09-20T16:01:52Z
dc.date.available2021-09-20T16:01:52Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:50403903:24839827
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779307
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven er å utvikle en modell for involvering av driftspersonell i planlegging og gjennomføring av svømmehallprosjekter. Litteraturen beskriver hvordan nye bygninger ofte inneholder uheldige løsninger som gjør at bygningene kan sees på som upassende sett fra et driftsperspektiv. Det antas at det eksisterer en begrenset mulighet til å «lære av sine feil», og at det mangler en fastholdelse og overføring av gode og dårlige driftserfaringer når nye bygg planlegges. Utfordringene antas å være spesielt relevante for svømmehallprosjekter. Svømmehallen skiller seg fra andre bygningskategorier ved å konsumere ekstremt store mengder energi, har høyere grad av teknisk kompleksitet, større driftstekniske utfordringer og bygges langt sjeldnere enn andre standardbygg. Driftspersonell er ansett å ha en nøkkelrolle når det kommer til å lykkes med å levere bygg og svømmehaller som er tilrettelagt for kostnadseffektiv og brukervennlig drift. Den stadig økende utviklingen av svømmehaller gjør tema veldig dagsaktuelt. Problemstillingen i masteroppgaven er derfor: På hvilken måte bør driftskompetanse og driftspersonell involveres i planleggingen og gjennomføringen av svømmehallprosjekter? Det er blitt utarbeidet tre forskningsspørsmål for å bedre kunne besvare oppgavens problemstilling: 1. Hvordan har medvirkningsprosessen med driftspersonale blitt gjennomført i praksis i tidligere prosjekter? 2. Hvilke fordeler kan involvering av driftspersonell og driftskompetanse i svømmehallprosjekter gi? 3. Hvilke utfordringer og barrierer finnes for involvering av driftspersonell i byggeprosessen til en svømmehall? For å besvare forskningsspørsmålene er det gjennomført en litteraturstudie og seks semistrukturerte dybdeintervjuer med informanter med tidligere eller nåværende erfaring med svømmehallprosjekter. Fem av intervjuene er gjort på fire utvalgte case-prosjekt. Casene bestod av nylig gjennomførte og pågående svømmehallprosjekter av ulike størrelse. Alle informantene har i tillegg blitt stilt generelle spørsmål om driftspersonells involvering i svømmehallprosjekter og utfordringer i svømmehallbransjen uavhengig av case for å innhente ytterligere synspunkter og data. Fra casene kom det frem at det er ulikt hvordan driftspersonell blir involvert i prosjektene, både med tanke på tidspunkt for involvering, hvem som blir involvert og grad av deltakelse. Resultatene viste at prosjektkompleksitet og kompetanse sterkt påvirker medvirkningsprosessen. Alle byggherrene så derimot verdien av å gjennomføre brukermedvirkning med sitt driftspersonell. Resultatene fra litteraturstudie og intervjuene viste at involvering av driftspersonell kan gi betydelige fordeler. Det er pekt på gunstige løsninger som sørger for kostnadseffektiv og brukervennlig drift over tid. Sosiologiske fordeler som eierskap, forståelse og læring er også fremhevet. Som svar på problemstillingen er det utarbeidet en liste med anbefalinger på hvordan en involvering med driftspersonell med fordel kan gjøres. Av drøftingen fremkommer det også forbedringsområder når det gjelder å ta ut nytten av involveringen. Det mest sentrale, basert på resultatene og drøftingen i denne oppgaven, er at det virker å være et stort behov for økt bevissthet knyttet til verdien av en god drifter og synliggjøring av hvordan de kan bidra i prosjektene. Det pekes på økt behov for rådgivning, kompetanseheving og utdanning både til driftspersonell og byggherrer med mindre erfaring. De største utfordringene og barrierene relateres svømmehall som bygningstype og spesielt manglende erfaring fra tidligere svømmehallprosjekt.
dc.description.abstractThe purpose of this master’s thesis is to develop a model for incorporating operational personnel in the planning process of swimming facility projects. The literature describes how new building often suffer from improper solutions that makes them inappropriate from an operational perspective. It is assumed that there is a lack of knowledge transfer of good and bad operations practices when new buildings are being planned. These challenges are believed to be particularly relevant in relations to swimming pool projects. Swimming facilities differ from other buildings by consuming extremely large amounts of energy, has a higher degree of technical complexity, greater operational challenges and are being built less frequent compared to other building categories. Operational personnel are considered to have key role when it comes to successfully delivering swimming pools designed for cost-effective and user-friendly operation. The ever-increasing development of swimming pools makes the topic very up-to-date. The master’s thesis objective is: In what way should operational knowledge and operational personnel be involved in the planning process of swimming pool projects? Three research questions have been prepared to better address the problem: 1. How has the user involvement with operational personnel been carried out in recent swimming pool projects? 2. What benefits can be gain from such an involvement? 3. What challenges and barriers exist for the involvement of operational personnel in the building process of a swimming facility? A literature review combined with six semi structured in-depth interviews with relevant practitioners have been conducted to answer the research questions. Five out of the six interviews were directed to four selected case projects. The case projects consisted of both recently completed and ongoing swimming pool projects. In addition, all informants have been asked general questions about pre-selected topics to obtain further perspectives and data. Results from the case studies showed that the involvement of operating staff differ with regards to time of involvement, competence involved and the degree of participation. The case-projects complexity and competence of other project participants had a large impact on the involvement process. All the owners, on the other hand, recognized the value of conducting user involvement with their operating staff. The results from the literature review and the interviews show that incorporating operational knowledge in design can provide significant benefits. Favourable solutions have been identified that provide cost-effective operation over time, and user-friendly solutions that work in practice. Sociological benefits such as ownership, comprehension and increased knowledge are also highlighted. In response to the objective, a list of recommendations has been drawn up on how the involvement of operating personnel can be advantageously performed. In terms of gaining full benefits from the operation staff involvement process, several areas of improvements were identified. The most important findings, based on the results and the discussion, is that there is a great need for increased awareness around the value of a qualified operators and the visibility of how they can contribute to the projects. Attention was specially drawn to increased need for counselling, skill enhancement and education for both operating personnel and construction clients with less experience. The main challenges and barriers are related to swimming pool as a difficult building type and especially the lack of experience form previous swimming pool projects.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleInvolvering av driftspersonell i svømmehallprosjekter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel