Show simple item record

dc.contributor.advisorTorp, Olav
dc.contributor.authorSimonsen, Emilie
dc.date.accessioned2021-09-20T16:01:46Z
dc.date.available2021-09-20T16:01:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:50403903:25142169
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779304
dc.description.abstractDigitalisering er blitt et sentralt tema i byggebransjen og et satsingsområde hos flere selskaper for å kunne ta del i det digitale skiftet og oppnå økt produktivitet. Stadig vekk kommer det nye verktøy som påvirker byggebransjen på forskjellige måter. Digitale verktøy har muliggjort bransjen til å bli mer effektiv ved å endre arbeidsprosesser og enkelte verktøy er blitt såpass integrert at de regnes som en standard i bransjen. Formålet med oppgaven er å identifisere hvordan digitalisering har påvirket verdikjeden til en entreprenør, samt kartlegge potensialet til digitale verktøy i verdikjeden. Oppgaven er skrevet fra entreprenørperspektivet med hovedtrekk fra totalentreprise. I tillegg vil resultatet av masteroppgaven utvikle et kart av forskjellige digitale verktøy som brukes i fasene i entreprenørens verdikjede. Dette har resultert i følgende problemstilling: «Hva er potensialet til digitale verktøy i entreprenørens verdikjede?» Problemstillingen er blitt utforsket ved bruk av kvalitativ metode gjennom litteraturstudie, teoretisk søk og semistrukturerte dybdeintervjuer av ni intervjuobjekter med ulike roller hos tre entreprenørbedrifter. Informasjonen samlet fra intervjuene har blitt brukt som resultat for oppgaven og har bidratt til å besvare oppgavens forskningsspørsmål. Resultatene viser at digitalisering og digitale verktøy er blitt godt implementert i entreprenørens verdikjede og har bidratt til endring, samt påvirket enkelte faktorer knyttet til et byggeprosjekt. Faktorene som har hatt en tydelig påvirkning er kostnad og tid, samhandling, kommunikasjon og forståelse, samt kvalitet og risiko. Innføringen av digitale verktøy har krevd en generell kompetanseheving med hensyn til teknologi, samt skapt nye roller internt i bedrifter som spesialiserer seg på enkelte digitale verktøy. Det er ikke kun internt i bedrifter det er opplevd en endring, det viser seg også at det utviklet eksterne bedrifter som spesialiserer seg på digitale verktøy. Verktøyene viser å generelt bidra til å forenkle og forbedre store deler av entreprenørens verdikjede. Siden det digitale skiftet i byggebransjen er relativt ny oppleves det utfordringer med digitale verktøy som må løses best mulig for å muliggjøre det fulle potensialet av digitale verktøy, løsninger og prosesser.
dc.description.abstractDigitization has become a central theme in the construction industry and a focus area for several companies to be able to take part in the digital shift and achieve increased productivity. New digital tools are emerging and affecting the construction industry in different ways. Digital tools have enabled the industry to become more efficient by changing work processes and some tools have become so integrated that they are considered as a standard in the industry. The purpose of the thesis is to identify how digitalization has affected a contractor’s value chain, as well as identify the potential of digital tools in the value chain. The master’s thesis is therefore written in regard to a contractor’s perspective, with main features from a design and build contract. In addition, the result of the master’s thesis will develop a map of various digital tools that are used in the different phases of the contractor’s value chain. This has resulted in the following research question: "What is the potential of digital tools in the contractor’s value chain?" The research question has been explored through the use of qualitative method through a literature study, theoretical research and semi-structured in-depth interviews of nine interview objects with different roles at three contractor companies. The information gathered from the interviews has been used as a result of the thesis and has helped to answer three subset questions. The results show that digitization and digital tools have been well implemented in a contractor's value chain and have contributed to change, as well as affected some factors related to a construction project. The factors that have had a clear impact are cost and time, interaction, communication and understanding, as well as quality and risk. The implementation of digital tools has required a general increase in competence in regard to technology, as well has created new roles internally in companies that specialize in certain digital tools. There has not only been a change within a contractor company, but it also turns out that it has developed external companies that specialize in digital tools. The tools show that they generally help to simplify and improve large parts of the contractor's value chain. Since the digital shift in the construction industry is relatively new, challenges are being faced with digital tools that must be solved as best as possible to enable the full potential of digital tools, solutions and processes.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titlePotensialet til digitale verktøy i entreprenørens verdikjede
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record