Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStøre-Valen, Marit
dc.contributor.advisorKlakegg, Ole Jonny
dc.contributor.authorMoe, Anders
dc.date.accessioned2021-09-20T16:01:05Z
dc.date.available2021-09-20T16:01:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:50403903:48605441
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2779291
dc.description.abstractManglende innovasjon omtales som en av byggenæringens betydelige utfordringer. I tillegg kritiseres bygg og anlegg for dårlig utvikling i produktivitet, med liten grad av innovasjon som forklaring. Imidlertid ser det ut til å skje en forandring med et økende innovasjonsfokus. Det innebærer strukturert arbeid med innovasjon for utvikling og forbedringer av sin bedrift. Forskningsbidraget i denne studien er en undersøkelse av innovasjonspraksisen i den norske byggenæringen, med fokus på entreprenørene, og besvarer problemstillingen ”Innovasjonsarbeid i byggenæringen. Hvilke elementer og hensyn burde inngå i en beste praksis?”. For å besvare dette er det videre satt opp fem forskningsspørsmål som omhandler innovasjonsarbeidet, påvirkningene og teori om endringer i praksis. Forskningen er begrenset til innovasjonsarbeid på organisasjons- og ledelsesnivå, med fokus på det overordnede fremfor prosjektspesifikke. For å besvare problemstillingen har det blitt gjennomført en casestudie av de to største entreprenørene og den største leverandøren av gjenvinningsløsninger i Norge. Studien er kvalitativ med litteratursøk, semi-strukturerte intervju og dokumentstudier som benyttede forskningsmetoder. Litteratursøket har resultert i teori om innovasjon generelt, byggenæringens utvikling, incitamenter og hindringer. I tillegg har det blitt avdekket teori om praktisk innovasjonsarbeid gjennom tilnærminger, endring av menneskelig atferd og implementering av endring. Casestudien har til hensikt å gi forståelse og innsikt gjennom et analytisk rammeverk inspirert av Simon Sineks ”the Golden Circle”, der hvorfor, hvordan og hva tillegges fokus. Fokuset i diskusjonen er hovedsakelig rettet mot entreprenørbedrifter, der resultatene fra gjenvinningskonsernet bidrar til et bredere perspektiv med gode overførbare praksiser. Det er avdekket omfattende og vel strukturerte innovasjonspraksiser. Det er omdiskutert hvorvidt kritikken rettet mot byggenæringen er berettiget, men det er tydelig at det er mye som nå skjer med tanke på innovasjon, utvikling og forbedring blant de større aktørene. Ved å kombinere de gode praksisene avdekket i casestudien med teori og videre analysering, kan det trekkes noen slutninger som antyder en beste innovasjonspraksis. Funnene tyder på at en god praksis for innovasjonsarbeid burde struktureres rundt en innovasjonsavdeling som samler og sprer det gode arbeidet. Det gjøres best ved å involvere ledelsen og de nedover i organisasjonen, gjennom en bottom-up tilnærming. I tillegg burde det jobbes for å innhente ekstern inspirasjon. For en beste praksis må det tas hensyn til påvirkninger som hensikten- og handlingsrommet for innovasjonsarbeid, samt utviklingen av praksisen, for å realisere de ønskede virkningene. Videre burde det struktureres et overordnet rammeverk, for å skille de ulike typene innovasjonsarbeid bedriften driver med. Når alt rundt er lagt til rette, burde elementene og stegene for selve innføringen av innovative tiltak struktureres i et metodeverk. Studien har avdekket hvilke steg man burde gå gjennom, fra idé til en ny vane for de ansatte. Det anbefales å gå gjennom en behov-løsningsvurdering, en vurdering med valg om å fortsette, utvikling av idéen og planlegging, implementering, oppfølging og evaluering. Det er flere hensyn som burde tas, og den beste praksisen for innovasjon, vil variere mellom bedriftene. Denne studien har imidlertid avdekket gode praksiser, som man burde ta utgangspunkt i, og tilpasse hos den enkelte entreprenør.
dc.description.abstractLack of innovation is one of the substantial challenges in the construction industry. The industry is criticized for a poor growth in productivity, with missing innovation as a reason. However, it looks like a change is about to happen with increasing focus on innovation. This includes innovation for developing and improving one´s company. This study´s research contribution is about innovation in practical use. The study focuses on the contractors in the construction industry, and the thesis´s main research question is “Innovation in the construction industry. Which elements and considerations should be a part of a best practice?”. Five research sub-questions are formulated to answer this. These sub-questions address practical innovation work, influencing elements and theory of changes in practice. The research is limited to the innovation work at an organizational and management level, with focus on the overall rather than the specifics in one project. A case study of the two largest contractors and the largest supplier of recycling solutions in Norway, has been conducted to answer the main research question. The study is qualitative and the used research methods are literature review, semi-structured interviews and document studies. The literature review has provided the theory about innovation in general, the development of the construction industry, incentives and barriers, as well as the theory about practical innovation work through approaches, change in human behavior and implementation of change. The purpose of the case study is to provide knowledge and insight through an analytical framework inspired by Simon Sinek´s “the Golden Circle”, where the focus is to answer why, how and what. The discussion is mainly focusing on the contractors, and the results from the recycling group are contributing to a broader perspective with good transferable practices. Extensive and well-structured innovation practices have been revealed. It is debated whether the criticism of the construction industry is justified, but there is certainly a lot going on regarding innovation, development and improvement among the major players. By combining the good practices revealed in the case study with theory and further analysis, some conclusions can be drawn that suggest a best innovation practice. The findings suggest that a good practice for innovation work should be structured around a specific innovation department. In order for the innovation department to gather and disseminate good working procedures in the most efficient way, they should involve the leaders and others in the organization through a bottom-up approach. In addition, efforts should be made to obtain external inspiration. For the best practice, considerations such as the purpose and available opportunities for innovation work must be taken into account, as well as the creation of a practice to achieve the desired effects. Furthermore, the innovation work for a specific company should be structured in a framework, in addition to mapping their innovation projects. When the circumstances are in place, the processes for carrying out innovative initiatives should be structured in a methodology. From an idea to a new habit for the employees, one goes through a needs-solution assessment, an assessment with decision to continue, the development of the idea and planning, implementation, follow-up and evaluation. What is the best practice for innovation will vary between companies. However, this study has revealed good practices that can be used as a base and be adapted to fit the different contractors.
dc.language
dc.publisherNTNU
dc.titleInnovasjonsarbeid i byggenæringen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel