Problemer med prosentbegrepet hos elever i den videregående skolen
Abstract
Hensikten med denne masteroppgaven har vært å kartlegge problemer elever i denvideregående skolen har i arbeid med ulike typer av prosentoppgaver. Oppgaven skal besvareforskningsspørsmålet «Hvilke aspekter ved prosent er vanskelig for elever i videregåendeskole?». Prosent er et begrep fra matematikken som hyppig anvendes i hverdagslivet,og det er derfor viktig at alle har en god forståelse av dette begrepet. Samtidig pekerflere internasjonale studier på prosent som et av de vanskeligste emnene i grunnleggendematematikk, og er noe både elever og samfunnsborgere forøvrig strever med. Det finneslite forskning som tar for seg prosentbegrepet i Norge, selv om det finnes enkelte studierog undersøkelser som indikerer at temaet er problematisk også her i landet. Dennemasteroppgaven er ment å bidra til å gi ytterligere innsikt i hvordan det står til medprosentforståelsen hos norske elever i den videregående skolen. Som det fremgår avforskningsspørsmålet har fokuset vært på å kartlegge aspekter ved prosent som er spesieltvanskelig. Reviewartikkelen til Parker og Leinhardt (1995) er hovedkilden bak det som presenteres idenne studien, og den ble benyttet som grunnlag for design av prosentoppgavene. Studienfølger et kvalitativt forskningsdesign. Jeg designet oppgaver med prosent som tema,hvor de forskjellige oppgavene var ment å teste elevenes forståelse av ulike aspekter vedprosentbegrepet. Oppgavene ble designet basert på hva tidligere studier har pekt på somkrevende med prosent. Datainnsamlingen har basert seg på skriftlige besvarelser fra 49elever fra fem ulike matematikkurs (1T, 1P, 2P, 2PY og R2). Gjennom en kvalitativanalyse ble feilene som elevene gjorde kodet, og visse fellestrekk ble funnet.Studien min er med på å vise at prosent er et vanskelig tema, også for elever i denvideregående skolen i Norge. Den er også med på å vise at enkelte språklige fraser som oftebrukes i prosentsammenheng, som har vist seg å være problematisk i internasjonale studier(hvor det var de engelske frasene som var problematiske), også er problematiske på norsk.Et annet funn er at elevene ikke virker kjente med forskjellen mellom å sammenlikne toprosentopplysninger i prosent og prosentpoeng. Enda en ting som viste seg problematiskfor elevene var å bruke riktig referansemengde når de skal regne ut en relativ sammenhengi prosent. The purpose of this master’s thesis has been to investigate problems Norwegian highschool students have in working with different types of percent problems. The researchquestion I have attempted to answer is: « What aspects of percent are difficult for highschool students? ». Percent is a concept from mathematics that is frequently used ineveryday life, and it is therefore important that everyone has a good understanding of thisconcept. At the same time, several international studies point to percent as one of themost difficult subjects in elementary mathematics, and is something that both studentsand citizens otherwise struggle with. There is little research that addresses the percentconcept in Norway, although there are some studies and surveys that indicate that thetopic is problematic in this country as well. This master’s thesis is intended to help providefurther insight into how the percent understanding of Norwegian high school students is.As can be seen from the research question, the focus has been on mapping aspects of thepercent concept that are particularly difficult.The review paper by Parker and Leinhardt (1995) is the main source of this study, andthe design of the percent problems were inspired by this paper. The study follows aqualitative research design. I designed problems with percent as a theme, where thedifferent problems were meant to test the students’ understanding of different aspects ofthe percent concept. The problems were designed based on what previous studies havepointed out as demanding with a percent. The data collection has been based on writtenanswers from 49 students from five different mathematics courses (1T, 1P, 2P, 2PY andR2). Through a qualitative analysis, the errors made by the students were coded, andcertain common features were found.My study helps show that percent is a difficult topic, also for high school students inNorway. It also helps to show that some linguistic phrases that are often used in percentcontexts, which have proven to be problematic in international studies (where it wasthe English phrases that were problematic), are also problematic in Norwegian. Anotherfinding is that the students do not seem familiar with the difference between comparing twopercent values in percent and percentage points. Another thing that proved problematicfor the students was to use the correct base reference when calculating a percent relation.