En kvantitativ studie om Chief Digital Officer-rollen i norske virksomheter
Abstract
For å holde følge med den økende digitaliseringen av samfunnet må virksomhetergjennomføre digitale transformasjoner. Dette fører til at stadig flere virksomheterinnser behovet for å ansette en egen leder for digital transformasjon. Her kommerChief Digital Officer-rollen (CDO) inn. Vi har gjennomført en kvantitativ studie omCDO-rollen i norske virksomheter. Studien tar for seg hvordan et utvalg av norskevirksomheter bruker CDO-rollen og hva som kjennetegner de som opplever høyeregrad av måloppnåelse.Vi har samlet inn data gjennom en spørreundersøkelse sendt ut til CDO-er og andreansvarspersoner for digitalisering i norske virksomheter. Strukturen i forskningen vårbaserer seg på vår egenutviklede modell bestående av nivåer og faktorer sompåvirker CDO-ers arbeid og måloppnåelse. Modellen bygger på anerkjent ogrelevant litteratur om IT- og digitaliseringsledere. Vi har diskutert dataene våre oppmot et bredt teorigrunnlag for å gi funnene ytterligere faglig tyngde.Våre resultater tyder på at CDO-er i norske virksomheter har et bredt spekter avansvarsområder og at det er stor variasjon på hvor de er plassert organisatorisk.Likevel bidrar de fleste stort til definering av både forretningsstrategien ogvirksomhetens digitale strategi. CDO-er som opplever høyere grad av måloppnåelseer i stor grad eksternt rekruttert til stillingen. De har stor grad av myndighet og direktetilgang og kontroll på ressurser. I virksomheter med en dedikert enhet for digitaltransformasjon ligger forholdene godt til rette for høyere måloppnåelse hos CDO-er. To keep up with the increasing digitalization of society, companies must implementdigital transformations. This leads to more and more companies realizing the need tohire a separate leader for digital transformation. This is where the Chief DigitalOfficer (CDO) comes in. We have conducted a quantitative study of the CDO inNorwegian companies. The study addresses how a selection of Norwegiancompanies use the CDO and what characterizes those who experience a higherdegree of goal achievement.We have collected data through a survey sent out to CDOs and other rolesresponsible for digitalization in Norwegian companies. The structure of our researchis based on our self-developed model including levels and factors that affect CDOs'work and goal achievement. The model is based on recognized and relevantliterature on IT and digitalization leaders. We have discussed our collected data upagainst a broad theoretical basis to give the findings further academic weight.Our results indicate that CDOs in Norwegian companies have a wide range of areasof responsibility and that there is great variation in where they are locatedorganizationally. Nevertheless, most CDOs make a significant contribution todefining both the company’s business strategy and digital strategy. CDOs thatexperience a higher degree of goal achievement are to a large extent externallyrecruited to the position, have a high degree of authority and have direct access andcontrol over resources. In companies with a dedicated unit for digital transformation,the conditions are well suited for higher goal achievement among CDOs.