dc.contributor.advisor | Kirsti Berntsen | |
dc.contributor.author | Ghazal Karimaie | |
dc.contributor.author | Alice Røsvik | |
dc.date.accessioned | 2021-09-15T16:05:45Z | |
dc.date.available | 2021-09-15T16:05:45Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:57322370:24095927 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2777566 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Grunnstrukturen i helsetjenesten i Norge i dag er organisert mellom primærhelsetjenesten
og spesialisthelsetjenesten. Når en pasient skal videreføres mellom disse to er det viktig
at samhandlingen er god og effektiv for å ivareta pasienten på best mulig måte. Denne
videreføringen gjøres ofte ved bruk av en henvisning, som har hatt en utvikling fra å være
papirbasert til å gjøres gjennom digitale systemer. Dette krever at aktørene har gode
retningslinjer for å videreføre informasjon på en måte som fungerer godt for alle involverte
i henvisningsprosessen.
Forskningen er utført i forkant av innføringen av en ny e-helsestandard: Henvisning 2.0,
som skal innføres i løpet av 2020. Det er derfor hensiktsmessig å se på hvordan dagens
henvisningsprosess utspiller seg, for å kunne diskutere hvordan den vil bli påvirket av den
nye innføringen. Derfor er oppgavens problemstilling følgende: «Hvordan fungerer
henvisningsprosessen i et samhandlingsperspektiv?». For å besvare problemstillingen
benyttes kvalitative forskningsmetoder i denne studien. Empirien er innhentet gjennom
observasjoner og intervjuer med ulike aktører i henvisningsprosessen, hvor største del av
empiriinnsamlingen har foregått på St. Olavs Hospital i Trondheim.
Studien ser på henvisningsprosessen fra et digitalt samhandlingsperspektiv. Dette betyr at
vi belyser fungerende arbeidspraksis, holdninger til arbeidet og utfordringer som oppleves
av aktørene i det digitale samspillet mellom dem. Videre ser vi på fire dimensjoner for God
digital samhandling og deres grad av tilstedeværelse, samt koordineringsmekanismer som
brukes i dagens henvisningsprosess. Studiens diskusjon ser på hvilke følger innføringen av
Henvisning 2.0 kan ha for henvisningsprosessen, og hvordan pasientens rolle kan påvirkes.
Studien bidrar til økt kunnskap om hvordan nye innføringer kan påvirke de eksisterende
arbeidsprosessene. | |
dc.description.abstract | Title: Prior to the introduction of the standard “Henvisning 2.0” - A qualitative study of
digital collaboration between health care levels
The structure of the Norwegian health care levels is organized into the primary health
service and the specialist health service. When a patient is to be referred between these
two levels, it is important that the interaction is appropriate and effective, in order to
provide the best care for the patient. The referral of a patient has evolved from being paper
based, to being done through digital systems. This requires sufficient guidelines for the
health care workers to collaborate in a way that is beneficial for everyone involved in the
process.
The research was conducted in advance of the introduction of a new e-health standard:
“Henvisning 2.0”, which will be introduced in 2020. It is therefore convenient to research
how the current process takes place, to discuss how it could be affected by the new ehealth standard. Therefore, the thesis’ overall research question is: "How does the referral
process work in the perspective of digital collaboration?". Qualitative research methods are
used to answer the research question. The empiricism is obtained through observations
and interviews with various actors in the referral process, where most of the empirical
collection has taken place at St. Olavs Hospital in Trondheim, Norway.
The study looks at the referral process from a digital collaboration perspective. This means
that we shed light on the working practices, attitudes towards the work, and challenges
experienced in the digital interaction between actors. We also look at four dimensions for
efficient digital collaboration and their degree of presence, as well as coordination
mechanisms used in today's referral process. The study's discussion looks at what the
introduction of Referral 2.0 can have for the referral process, and how the patient's role
can be affected.
The study contributes to increased knowledge of how the introduction of the new health
care (referral) can affect the existing work processes. | |
dc.language | | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | I påvente av standarden Henvisning 2.0
En kvalitativ studie av digital samhandling mellom helsetjenestenivå | |
dc.type | Master thesis | |