I påvente av standarden Henvisning 2.0 En kvalitativ studie av digital samhandling mellom helsetjenestenivå
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2777566Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Grunnstrukturen i helsetjenesten i Norge i dag er organisert mellom primærhelsetjenestenog spesialisthelsetjenesten. Når en pasient skal videreføres mellom disse to er det viktigat samhandlingen er god og effektiv for å ivareta pasienten på best mulig måte. Dennevidereføringen gjøres ofte ved bruk av en henvisning, som har hatt en utvikling fra å værepapirbasert til å gjøres gjennom digitale systemer. Dette krever at aktørene har goderetningslinjer for å videreføre informasjon på en måte som fungerer godt for alle involvertei henvisningsprosessen.
Forskningen er utført i forkant av innføringen av en ny e-helsestandard: Henvisning 2.0,som skal innføres i løpet av 2020. Det er derfor hensiktsmessig å se på hvordan dagenshenvisningsprosess utspiller seg, for å kunne diskutere hvordan den vil bli påvirket av dennye innføringen. Derfor er oppgavens problemstilling følgende: «Hvordan fungererhenvisningsprosessen i et samhandlingsperspektiv?». For å besvare problemstillingenbenyttes kvalitative forskningsmetoder i denne studien. Empirien er innhentet gjennomobservasjoner og intervjuer med ulike aktører i henvisningsprosessen, hvor største del avempiriinnsamlingen har foregått på St. Olavs Hospital i Trondheim.
Studien ser på henvisningsprosessen fra et digitalt samhandlingsperspektiv. Dette betyr atvi belyser fungerende arbeidspraksis, holdninger til arbeidet og utfordringer som opplevesav aktørene i det digitale samspillet mellom dem. Videre ser vi på fire dimensjoner for Goddigital samhandling og deres grad av tilstedeværelse, samt koordineringsmekanismer sombrukes i dagens henvisningsprosess. Studiens diskusjon ser på hvilke følger innføringen avHenvisning 2.0 kan ha for henvisningsprosessen, og hvordan pasientens rolle kan påvirkes.
Studien bidrar til økt kunnskap om hvordan nye innføringer kan påvirke de eksisterendearbeidsprosessene. Title: Prior to the introduction of the standard “Henvisning 2.0” - A qualitative study ofdigital collaboration between health care levels
The structure of the Norwegian health care levels is organized into the primary healthservice and the specialist health service. When a patient is to be referred between thesetwo levels, it is important that the interaction is appropriate and effective, in order toprovide the best care for the patient. The referral of a patient has evolved from being paperbased, to being done through digital systems. This requires sufficient guidelines for thehealth care workers to collaborate in a way that is beneficial for everyone involved in theprocess.
The research was conducted in advance of the introduction of a new e-health standard:“Henvisning 2.0”, which will be introduced in 2020. It is therefore convenient to researchhow the current process takes place, to discuss how it could be affected by the new ehealth standard. Therefore, the thesis’ overall research question is: "How does the referralprocess work in the perspective of digital collaboration?". Qualitative research methods areused to answer the research question. The empiricism is obtained through observationsand interviews with various actors in the referral process, where most of the empiricalcollection has taken place at St. Olavs Hospital in Trondheim, Norway.
The study looks at the referral process from a digital collaboration perspective. This meansthat we shed light on the working practices, attitudes towards the work, and challengesexperienced in the digital interaction between actors. We also look at four dimensions forefficient digital collaboration and their degree of presence, as well as coordinationmechanisms used in today's referral process. The study's discussion looks at what theintroduction of Referral 2.0 can have for the referral process, and how the patient's rolecan be affected.
The study contributes to increased knowledge of how the introduction of the new healthcare (referral) can affect the existing work processes.